denkbeelden te doen verkrijgen. 95 Waarheid, of gebeurtenis de overigen vooraf? Waarom moet men dit het eerst leeren? bij voore beeld: Waarom moet men het eetst leêren optel« len 2 enz. Ondertusfchen fpreekt het van zelve ; dat de kinderen met de zaak reeds bekend moe= ten ans vóór dat men hen op deze wijze over den inhoud en zamenhang ondervragen kan. Behalve het vragen, zijn er nog drie middee en, welke bijzonder 'gefcl ikt zijn, om de kine deren op den int houd van het geheel , en den zamenhang der daarin voorkomende delen ope merkzaam te maken, en hen er een duidelijk denkbeeld van te geven. Het eerfle beftaat hier- in, dat de Schoolleeraar , fomtijds , zelfs zonder te vragen, kortelijk herhale , wat hij hun geleerd heeft, en waar het noodig is, hún het verband daarvan aanwijze. Met tweede is, dat hij zine meergevorderde fcholieren vaneen ftuk , het welk in hun boek ffaat, en verklaard wordt, een kort uittrekfel doe maken, en in den zamenhang opíchrijven. En Aecé derde, dat hij den zakelij- ken inhoud van hetgene hij hen geleerd heeft, int den vorm van een tafel , op het zwarte fchools bord, of op een half of geheel vel papier , brens ge, en aan den muur ophange. Deze tafels, waarin de hoofdftukken en afdeelingen van een onderwerp naauwkeurig moeten worden aange- wezen, zijn van zeef veel nut, wanneer zijs eerst nà het gegeven onderwijs, gebruikt wore den, om de kinderen de onderfcheidene deelen van het geheel, en hun onderling verband, met een opflag van het 003 te doen opmerken. ‘Hier: door zullen zij zich het geheel duidelijker voor= ftellen, en dieper in hun geheugen kunnen pren- ten. Ook kunnen deze tafels den Sechoolleeraar zel. es En CGR ERG