ë Over opmerkzaamheid en nadenken. in het aantoonen der kenmerken en het vergelijken van onderfcheiden voorwerpen, kan men ook ale tijd , bij meergevorderde fcholieren , in moeijelijs ker zaken , volgen. Dus kan men, bij voors beeld, dezen de kenteekens doen aanwijzen van eenen leugenaar , lasteraar „eenen geloofwaardigen getuige enz., en hen den mensch met een dier } een goed met een kwaad kind, en ware gods= vrucht met huichelarij doen vergelijken, Daarenboven kunt gij ook , ter bevordering van grooter opmerkzaamheid en nadenken bij de meer ervarene jeugd , met zeer veel, vrucht bezia gen: Het onderfcheid busfchen het beeld en het af= gebeelde , tusfchen den fchijn en de zaak ve (*), — Om dit den kinderen op eene zinne- lijke wijze te leeren Ee kan men zich, bij voorbeeld, van het afbeeldfel van eenen haan, dien men, bede kes aan den muur hangt, bedic= men. Zeedra nu over dit dier gefproken wordt 3 moet men het opgehang: ene beeld ontblooten, of zigtbaar maken, om daardoor eene grootere op- merkzaamheid te verwekken. Hierop vraagt de Schoolleeraar , of deze vogel, dien hij aan de verbeelding zijner fcholieren fchetst, als of hij deefde , wel met der ie een haan zij ? — helpt hen het onderfcheid tusfchen den haan zelven en dit zijn afbeeldfel opfporen, en laat zich hetzelve vervolgens door zijne leerlingen wederom aan- wijs C*) Het is ‘hijna engeloofelijk, hoe gewigtig de leer Zij, dat kenmerken eener zaak niet de zaak zelve zijn. Wordt zij wel begrepen, dan verfpreidt zij een helder licht over alle {menfchelijke (kennis, inzonderheid over den godsdienst,