@ e e dé en eN en 1 Teas lss 98 Over opmerkzaamheid en nadenken. ed moediging ontvingen, Wiiders, bnn hetgrievende naberouw vananderen te fcherfen , die we in hunne jeusd leerden , die zich verder gevorderde jaren te. jammer den, en nog fomtijds op hua fterf telikfte gevoel eener fchandelijk x jtugd, en geringfchatting van de lesfen en ver. mHaningen hunner ouders en onderwijzers onte waarden ; en ein Rn dit alles, tot meere deren ee „ door eenige voorbeelden van oppasfende kinderen te (laven, en hen oplet- tende te maken op de heilrijke A „welke PO . aring h henne vlijt en mn: a. Hen dikwe Ee w Úz EN 3 welke zij door vlijt en naarftigheid bij cop, hunne euders en de bedienaars van den godsdienst vere werven zullen ,en hun diep in her hart té pre entens datzij het goede moeten ie ren alleen uit gehoore zaamlreid en dankbaarheid omtrent inci Hemels fchen Vader: want de vreeze des Heeren, of de ware godsvrucht, is het begipfel van alle wijse heid, en dus het beste middel, om de jeugd aan te moedigen tot het wel leeren van datgene, waardoor zij wis kan worden. s. Het onderwerp, waarover gij met de kine deren handelen wilt, vooraf aangenpam en bes langrijk voor hun te maken; tot dat oogmerk hen met het nieuwe en bijzonder behagelijke , het niet algemeen bekende, het ín het oog loos pend nuttige, in de voorgenomen les voorkoe men. C*) Onder andere voorbeelden, kurt gij u hiertoe met vrucht bedienen van No 5 en 15, iu den Kinders vriend van den Heer. Rocnow voorkomende,