Normen Draft : standards for university libraries, in : College and research libraries news. 39 (1978), 2, p. 89-99. Het hier voorgestelde ontwerp is het resultaat van een samenwerking in Amerika tussen de 'Association of Research Libraries’ en de 'Association of College and Research Libraries’, die hiervoor in december 1975 een werkgroep hadden samengesteld. Het heeft betrekking op universiteiten met doctoraalprogramma s. Men vroeg zich af of de voorgestelde normen kwalitatief of kwantitatief moesten zijn Uiteindelijk was men van mening dat het moeilijk is kwantitatieve normen vast te stellen voor het geheel van de groep waaronder men universiteitsbibliothe- ken rangschikt. Wel kunnen enkele kwantitatieve benaderingswijzen interessant zijn voor gelijkaardige instituten binnen deze groep. Deze- :kwantitetieve benadering wordt in een appendix weergegeven. De normen zelf .^lU®n ^er een algemeen kader weergeven waarbinnen ruimte blijft voor individuele toepas- singen Aan de basis van de tekst ligt de idee dat de bibliotheek het hart is van de universiteit. 1h Rapporteren Rudolf Geel. Hoe zet ik mijn gedachten op papier : het schrijven ||BB wetenschappelijke teksten en groepsverslagen. Muiderberg, Dick Coutinho, 112 p. ISBN 90-6283-501-5. Veel mensen moeten geregeld, tijdens hun studie of bij de uitoefemng van hun beroep, een tekst schrijven waarin zij op leesbare wijze verslag uitingen van hun ideeën en ervaringen. Dit schrijven wordt meestal als een ondergaan. Bovendien wordt de kunst van het schrijven nog maar weinig syste- matisch onderwezen. MÊÊË WÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊi In dit werk wordt een strategie beschreven die het redigeren v soorten teksten kan helpen vergemakkelijken. f hpt Uit de inhoud: Het schrijfproces .(Gedwongen schrijven ; gBHg schrijfproces; Het schrijven van een eerste versie ; Öpnienw smic■BBg afwerking ; Het "vormgeven" van ideeën) ; Het schnjven van <*" g|fi&| lijk verslag (Eisen aan wetenschappelijke geschriften ; BH| «n groepsverslag ; "Schrijven" ; onderzoek en onderwrjs (Taalbeheersmg De lezer als onbekende ; De produktie van teksten ; Taal en denken ; . J ; Bijlage. De verzorging van kopij. TI D T Schoolbibliotheken Library Association, Ubrary resource provision in schools : guidelines and recommendations. London, Library Association, 1977, 57 p. t 1./5. Bibliotheekgids^ Jg. 54 - Nr. 4 1978 / 251