lijkt een kopie te zenden van de originele bestelling, doch deze duidelijk te kenmerken als een rappel, b.v. door een kleurwijziging, of door een expliciete vermelding : ”rappel-geen bestelling”. Wanneer erg veel rappels dienen gezonden, onderzoek of uw bestelprocedure niet gebrek- kig is ; bespreek ze met uw boekhandelaar ; hou er rekening mee dat deze soms de neiging heeft U ongelijk te geven. Indien uw procedure goed is, en het aantal van uw rappels niet daalt, verander dan van boekhandelaar. 2.14 Afbestellingen, reclamaties en terugzendingen. Maak een expliciet akkoord met leveranciers betreffende de looptijd van uw bestellingen. Indien U niet in staat bent bestellingen gedurende een onbeperkte tijd te laten openstaan, b.v. wegens budgettaire redenen, gun niettemin uw leverancier de tijd om zelf te bestellen en te rappeleren ; zes maand looptijd lijkt redelijk. Maak ook een expliciet akkoord over andere beperkingen, die de bibliotheek om één of andere reden invoert, bv. indien geen bestellingen van een hoger dan een bepaald bedrag mogen uitgevoerd worden, enz. Anderzijds mag de leverancier verwachten dat een regelmatig uitgevoerde bestelling ook aangenomen wordt ; kom derhalve niet terug op bestellingen, tenzij zeer uitzonderlijk en altijd na voorafgaand akkoord van de leverancier. Denk eraan dat het terugzenden van een boek aan de boekhandel geld kost, en dat zelfs indien het terugnemen niet geweigerd wordt, het op termijn kostenverhogend werkt voor iedereen. Indien het aantal ongewilde dubbels laag ligt, is het voor een bibliotheek geen bezwaar deze "ongewenste kinderen" te adopteren ; indien het aantal hoog ligt, loopt er iets mis met de bestelprocedure van de bibliotheek zelf. Het lijkt onlogisch de boekhandel hiervoor te laten opdraaien. 2.15 Terugzendingen van foute afleveringen dienen behoorlijk te worden gedocumenteerd ; gebruik een formulier waarop voorkomen : a. de naam van de leverancier ; b. de datum of nummer van zijn begeleidende nota ; c. de auteur/titel van het boek ; d. de reden van terugzending. Meestal is het mogelijk deze redenen in een voorgedrukt schema op te sommen, b.v. [ ] verkeerde titel [] verkeerde uitgaaf [ ] reeds geleverd [ ] verkeerd aantal exx. [] door ons niet besteld [] slecht exemplaar Vermeld ook hoe U de terugbetaling wenst, b.v. als volgt : [] zend creditnota, of [] wij houden bedrag af van rekening nr........dd........ Foute leveringen vanwege de boekhandel kunnen zonder voorgaand akkoord teruggezonden worden ; vermijd echter bibljotheekstempeis op de geweigerde boeken te plaatsen. De bibliotheekprocedure moet derwijze verlopen dat de aanvaarding voorafgaat aan de stem- peling. Boeken met fabricagefouten (b.v. ontbrekende katernen, geloste blz., enz.) mogen terug- gegeven worden, ook indien reeds gestempeld. De boekhandel zal ze bij de uitgever 46 / Bibliotheekgids — Jg. 52 — Nr. 1 — 1976