vennen wrm enne 17 veau ns Dit goed gedrukte en geïllustreerde boek biedt een kostbare handleiding aan wie zich op het kunstschrijven zou willen toeleggen. Het behandelt de verschillende soorten van schrift en de verschillende opdrachten waarvoor de schrijver kan te staan komen. Ornament, vergulding, Eenz., ook het binden van de verkregen boeken, worden eveneens in ogeschouw genomen. E DAB: PAPYRUS. — Numéro special : Typographie. = Paris, Publications Papyrus (30, rue Jacob). fr. 9,50. Àan onze bibliothecarissen, zo wel als aan de vakmensen van de boekdruk, kun- nen we niet genoeg aanbevelen het bizon- der nummer « Typographie > van het tijdschrift « Papyrus ”. Het is overvloedig en goed geïllustreerd en bevat de volgende opstellen : Emile Leclerc, L'imprimerie dans le passé. Léon Pichon, La gravure sur bois et la typographie dans le livre moderne. Edmond Rocher, Le sentiment artistique dans la décoration du livre moderne. Jules Pinsard, L'édition et la typographie. Francis Phihaudeau, La classification de la lettre d'imprimerie. Georges Valette, La maquette typographique. C. C., La composition typographique des annonces dans les journaux. Edmond Morin, Filets et coupoirs. L. Brosard, L'origine de quel- ques signes de correction typographique. En over de moderne druktechnieken : G. Nadaud, L'évolution de la Linotype. L. Kreiss, Les derniers perfectionnements de l'Intertype. A. Schiffer, Les derniers perfectionnements de la Linograph. E. Démichel, Reflezions sur la Photogra- vure. L. Tarible, Clicherie et galvano- plastie. Edmond Morin, L'imposition. G. D., Technique et conseils concernant les encres et rouleaux typographiques. Georges Degaast, Les nouvelles presses typogra- phiques. Louis Tanchon, Les reports typo- lithographiques, leur technique et leur réalisation. De meeste opstellen zijn van de hand van de meest vooraanstaande technici en helemaal up-to-date, wat de grote waarde 256 van het boek uitmaakt. Bij het opstel over de oorsprong van korrektietekens wordt een Vlaamse tekst uit de Plantijnse druk- kerij weergegeven. BSDsB: ByBLIs. — Miroir des arts du livre et de lestampe. 1, |—. Paris, Editions Albert Morancé. Twee nummers zijn van dit weelderig uitgegeven tijdschrift, dat slechts op 600 exemplaren verschijnt, uitgegeven: een winter- en een lente-nummer. In het eerste nummer troffen ons vooral de proef- bladzijden uit de door Hermann Paul geïllustreerde uitgave van Villon en de studie over de drukletter van Didot. Het twede nummer bevat: Amédée Fléau, aquafortiste, par Clément-Janin; Paul- Emile Colin, peintre-graveur, par Clément- Janin; L'eeuvre gravé d'Eugène Bléry, par Loys Delteil; Le style francais des xylographies primitives, par Pierre Gus- man; Une édition de l'Enfer de Dante, avec les illustrations de Botticelli; La gra- vure originale en manière noire; Un ca- ractère: Le Tory-Gardmont, enz. Er zijn negen mooie en zorgvuldig getrokken buitentekstplaten. Op het gebied van de graveerkunst komt het tijdschrift op voor een traditio- neel zorgvuldige techniek en zijn illustratie is dan ook meestal aan de oude meesters ontleend. Typografies is het zelf voor- beeldig. EDEB: HI Algemeene Literatuur WirLeM Kroos. — Letterkundige inzichten en vergezichten. Amsterdam, L. J. Veen. —Dit is de elfde bundel der Nieuwere Literatuur- geschiedenis, waarin Kloos zijn artikels uit De Nieuwe Gids op regelmatige tijdstip- pen verzamelt. Deze bundel bevat een twintigtal kronieken aan allerlei schrijvers en hun werk gewijd. Kloos behandeld achtereenvolgens werk van Van Eyck, H. Maas, van Hulzen, van Deyssel, Timmer- man, de Meester, van Looy, Redingius, van Genderen Stort. De polimiek met den kritikus Dirk Coster behoort mede tot het meest interessante van dezen rijken bun- del, omdat daaruit een heele boel alge.