kinderen fchroomvallig, en houdt hen tevens te rug, om hun gevoelen, wanneer het volkomen juist is, rondborstig te zeggen. — Is het ante woord zoo als het behoort te wezen, dan moet gij, zonder bijzondere loffpraak , daarover uw genoegen te kennen ee vooral, wanneer, gij het niet zoo goed verwacht hadt. Hierdoor zult gij den lust tot antwoorden in de kinderen op- wekken; en de fchroomvalligen bemoedigen; ter« wijl het u dan ook gemakkelijker zal wallen, te ontdekken, welke de redenen zijn, waarom zij hun gegeven antwoord voor waar erkennen , en dus, of zij door nadenken, dan wel louter toeva lig, tot hetzelve gekomen zijn. a. MW anneer het kind verkeerd antwoordt , meet gij daarover niet aanftonds uw ongenoegen ÉC Rene engeven, of onmiddellijk een ander kind laten enk. maar eerst naar de reden hiervan onderzoeken, Cn dan het kind, naar gelang van den aard der fouts op d Je ge/e ikt le 3 wijze, daar henen brengen, dat het zijn gebr rekkig antwoord inzie en zijne begane fout of. zelf herftelle, of leore verbe Een gebrekkig antwoord is of geheel, © ten deele werkeerd.: In beide rzaak of bij den Schoolleeraar Ä ven, of bij het kind liggen. De gorie kan fom= tijds zijne vragen naar de opgegeven aanwijzing nict hebben ingerigt, en dan moet hij het daaraan C per 5 L manneke vel Ren, terwijl het laat{te te fpoe- achtzaam kan antwoorden, of ich erfte el niet doende, door onop= lette ad heid eene en haar zel ve duideli ds E ke vraag rkeerd een zijn kan, en darko rot een verkeerd antwoord gebragt worden, Heett de