LE CORBUSIER -SAUGNIER: Vers une architecture. Paris, G. Crès & C°. Een onder den vorm van aforismen- groepen geschreven boek over archi- tektuur. Schoolse geesten zullen er geen genoegen aan hebben, en de meeste lezers zou zeker een aaneengeschakelde uiteenzetting meer welkom geweest zijn. Gezonde impulsen zullen van dit boek uitgaan. Le Corbusier houdt van lapidaire machtspreuken en blijkt een sportief genot te scheppen in ver door- gevoerde konsekwenties... Toch lijkt zijn hoofdkenmerk gezond verstand, en te midden van zijn harde logika treffen zinnen als de volgende, waarvan het goed is dat ze nu en dan gesproken worden : „ La Renaissance n’a pas fait Michel- Ange, elle a fait un tas de bons hommes . à talent. Zo blijkt hij, bij alle besef van moderne noodzaken als standardisatie en vereen- voudiging, toch het belang van de persoonlikheid niet te vergeten, en wil hij integendeel, ook als huizebouwer, de in onze tijd passende ontwikkeling van de persoonlikheid juist bevorderen. Laten we nog dit aanhalen uit „ Rome et nous ‘‘ : „La leçon de Rome est pour les sages, ceux qui savent et peuvent apprécier, ceux qui peuvent résister, qui peuvent contrôler. Rome est la perdition de ceux qui ne savent pas beaucoup. Mettre dans Rome des étudiants architectes, c’est les meurtrir pour la vie. “ De rijke verscheidenheid van de illu- stratie is niet het minst aantrekkelike in dit verdienstelike boek. D. B. WILFRED CHOPARD : £a gloire en cinq sec. Vade-mecum de l arriviste littéraire. (Manuels pour adultes). Paris, Ed. du Siècle. Een dergelijke charge kon te midden van de huidige verwording in het open- bare literaire leven van Frankrijk, met zijn uitsluitend als uitgeversreklame aan- gewende literaire prijzen, niet uitblijven. Zij beschrijft de lotgevallen van een fortuinlik fabriekant, die om literaire roem te oogsten een prijs sticht, waar- mee hij zich zelf bekroont. Het boekje leest plezierig. Of het paal en perk zal stellen aan zovele misbruiken is een andere vraag, doch allicht verjaagt het hier of daar een jeugdige illusie, en dat is al iets waard. D. B. LEONHARD FRANK : De Oorzaak. Amsterdam, Eïn. Querido. De theorie van Freud wordt hier gede- monstreerd aan de held van het verhaal , een beetje simplisties gelijk het anders niet kan in een geschiedenis die bevat- telik zijn moet voor een niet te klein aantal. Dé kleine roman is boeiend en houdt u vooral tegen het einde met sterke greep vast. Literair knap werk, zeer helder in elkaar gedacht en uitgè- schreven. Behalve als krimenologies tendenswerk ook en vooral als pleidooi tegen de doodstraf onverbeterlik. WINTERBOEK 1923-24 VAN DE WERELDBIBLIOTHEEK. Evenals iet vorige een boek met „elck-wat- vils“. Goede tekstbijdragen van Zavry van Bruggen, Cyriel Buysse, C. M. van Hille-Gaerthé, Redingius, Ernest Claes, Henri van Booven, Marie Schmitz, Carel Schatten, Albert Plas- schaert, Herman Hanâ, Dr. Jac. P. Thysse, Aart van der Leeuw, Scharten- Antink, E. W. Asscher en Annie -Salo- mons en van L. S. zelve een technies artiek over de afzonderlik bij het boek gelegde kleurplaten, reprodukties naar Aert van der Neer, Jacob van Ruysdael, G. H. Breitner, Willem Witsen, Lizzy Ansingh, Bakker Korff, J. Bosboom en J. B. Jongkind. Tegen een uiterst goed- kope prijs wordt hier zeer veel geboden. Misschien is alleen de verscheidenheid wat te groot en zouden van een ortho- dox estheties standpunt beschouwd de kleurreprodukties, die toch maar een „ ersatz “ zijn, voordelig door oorspron- kelike illustratie vervangen kunnen worden. I D* B' 33