ekspressionisties geïllustreerd, een paro- die van H. H. Ewers door REIMANN: Ewers, Roman von Hanns HeinzVampir. En onder al deze dingen het heilige boek van China : LAOTSE'S Tao te king, vertaald door F.Fiedler, en uitgegeven door Gustav Wyneken. Fiedler die geen Sinoloog was, heeft de duistere chinese tekst naar een vertaling omgedicht. In onderscheid met andere Laotse-vertalers heeft hij niet zo- zeer een filologies, als wel een dichterlik werk geleverd en er o.a. op gelet, dat hij niet minder of niet meer woorden gebruik- te dan het origineel. Het kleine, in zak- formaat eenvoudig uitgevoerde boekje is waard veel lezers te ontmoeten die in deze eeuwige woorden rust en verkwikking zullen vinden. Voor wie Laotse niet ken- nen : zijn boek dat twee en een halve dui- zend jaar geleden geschreven werd liet ten gronde aan de Chinese wereldbeschou- wing ;hetis een verzameling spreuken ; de meest erkende vertaler, Richard Wil- helm, vertaalde de titel met « Vom Sinn und Leben ” E-D-B. WILLEM DE MEÉRODE. — Het kostbaar bloed (Van Loghum, Slaterus en Visser). Trek de lijn van Willem de Mérode tot Karel van den Oever. Beidenzijn geteken- den des geloofs. Maar v. d. Oever is het in angst, de Mérode in kinderlik vertrouwen. V. d. Oever, in zijn kwellende onrust, zoekt nieuwe mogelikheden van ekspres- sie, de Mérode, in zijn rustige overgave, kent niet het ongeduld van de artiest naar moderne « gestaltung ”. Weke dingen zoals « De Seringen ” van de Mérode, geef ik gratis kadeau aan de eerste de ‘beste laat-romantiese maan- bosjes-dichter. Maar de zuivere ontroering om het woord-geworden religieuse levens- moment in zijn « Berouw > en « Nabetrach- ting” die wou ik liefst aan alle medemen- sen schenken tot een even ingetogen, aan- dachtige verrijking. WIES MOENS GINO SEVERIN. —Du cubisme au classicisme. 2° Ed. Paris, I. Povolozky et Cie. 10 Een van de veel omstreden boeken on- der de laatst verschenene die een theorie van de schilderkunst verkondigen. Zijn orthodoxie geeft daar zeker aanleiding toe en het is zoo antianarchisties, dat het vele kunstenaars van onze tijd aanstoot geven moet : « Esthétique du compas et du nom- bre » is de ondertitel. De thesis : Sedert de Italiaanse Renaissance gingen de kon- struktieve wetten langzamerhand verloren. Poussin was de laatste die ze in Frankrijk toepaste. Wij moeten ze in eer herstellen. De kunst is in sensualisme vervallen en het doet er weinig toe, of dit sensualisme nu ook celebraal geworden is. De kunst moet eurythmies zijn, d. w. z. dat elke van haar elementen aan het ge- heel verbonden moet zijn door een con- stante verhouding die aan zekere wetten voldoet. Het doel van de kunst is immers het heelal te herbouwen volgens de wetten zelf die het beheersen. Het boek biedt ook aan wie het niet met de schrijver eens is merkwaardige bladzijden en is goed geïllustreerd. ALEXANDER KOCH. — Handbuch neuzeit- licher Woknungskúltur: Das vornebm-bürger- liche Heim. Neue Folge. Darmstadt, Verlag Alexander Koch. geb. fr. 43,00. Wel een zeer mooie uitgave. Royaal for- maat.Honderd negentig feilloze fotos van kamers en meubelen: een overzicht van het beste wat in Duitsland op dit gebied thans wordt voortgebracht. Het korte in- leidend woord zegt o. à.-dat, alhoewel voor «voorname burgers” gedacht, deze afbeeldingen ook de meer eenvoudigen sterveling ten goede kunnen komen, want «als eenmaal het voorstellingsvermogen gesterkt, door eigen wensen opgeklaard en de richting aangegeven is, dan vermag ieder zijn eigen tehuis met de hem ten dienste staande middelen een artistiek- persoonlike uitdrukking te geven.” Zullen we in de beperkte ruimte die hier beschikbaar is een overzicht geven van de verschillende persoonlijkheden die in het boek te herkennen zijn ? Persoonlikheden van architekten, te volgen door al de af- beeldingen van hun werk, waarbij op ‘ele- gantie, rust, beweeglikheid, kleur of vorm, op praktiesc zin meer nadruk wordt gelegd, waarbij het oude voortgezet of 263