De bibliotheekopleiding in de Stedelijke technische leergan- gen voor bibliotheekwezen te Antwerpen G. BOEL en W. VERNAEVE Op zaterdag 23 oktober werd in het AMVC te Antwerpen een vergade- ring belegd op initiatief van de oudleerlingen van de STLB Antwerpen, promotie 1976. Het doel ervan was tot een gedachtenwisseling over de op- leiding te komen, dit tussen lesgevers en oudleerlingen. Om de discussie vlot te laten verlopen, hadden de lesgevers vooraf een tekst ontvangen, waarin de ervaringen van de oudleerlingen — promotie 1976 samengevat waren, alsmede voorstellen voor wijzigingen op korte termijn. In aanwezigheid van een tiental lesgevers, vav de secretaris van de Bi- bliotheekschool en van elf oudleerlingen, werd de bespreking ingeleid door directeur Willekens. Hij wees op een aantal belangrijke initiatieven i.v.m. de verbetering van de bibliotheekopleiding, o.m. het Permanent Nederlands- Vlaams Overlegorgaan ter Bevordering van de Samenwerking en de In- tegratie van de Bibliotheekopleidingen iv Noord en Zuid”. Ook stelde hij een raad van lesgevers, studenten en afgestudeerden van de bibliotheek- school in het vooruitzicht. Vervolgens werden de besluitev van de evaluatie onder de loep geno- men. De voornaamste ervan zijn -. 1. noodzaak van coördinatie tussen en structurering van de ver- schillende kursussen, door het vastleggen van de grondinhoud van de onderscheidene kursussen, en overleg tussen de lesgevers, om la- cunes en overlappingen te vermijden. Vermindering van het aantal lesgevers en hérdenken van het aantal lesuren per vak zou eveneens een betere structuur in de hand werken en voor de studenten een algemene visie op het bibliotheekwezen mogelijk maken ; 2. alle kursussen dienen betrokken te worden op het bibliotheekvak, o.m. door het geven vaz bibliografie. Deze bibliografieën dienen re- ferentiemateriaal te zijn voor wie later in de bibliotheekpraktijk komt. Deze bibliogrifie dient dus een overzicht te geven van wat re- presentatief is voor een bepaald vakgebied. Bibliografieën als leer- stof geven geen inzicht in een vak en zijn dus duidelijk overbodig als examenstof-, 3. verhoging van het wetenschappelijk peil is nodig voor vele vakken. Deze stelling werd door de directie betwist, met het argument dat iedereen een kans moet krijgen. Een mogelijke oplossing ligt in splitsing van de opleiding in twee niveaus -. enerzijds dagonderwijs voor het hoogste niveau, anderzijds avond- en weekendonderwijs Bibliotheekgids—Jg. 53 — Nr. 1 — 1977 / 59