De opdrachten Aan de opdrachten, die de kern van het lesprogramma vormen, zal de docent veel aandacht moeten besteden. De vragen dienen zo te worden geformuleerd dat ze elk een bepaalde bijzonderheid van een bibliografie belichten. Zoveel mogelijk moet voorkomen worden dat meer studenten tegelijk dezelfde bron moeten gebruiken. Dit betekent dus verschillende series gelijkwaardige vragen. Verder moeten de opdrachten die in de loop van een lessenserie wor- den aangeboden zoveel mogelijk variatie bieden in vorm en inhoud. Zo blijft de belangstelling van de student bestaan. Vooral wanneer een behoorlijk geoutilleerde oefenbibliotheek beschik- baar is, is het mogelijk met de juiste opdrachten zelfs de minst aktieve student positief te motiveren voor het bibliografische zoekwerk, ook al om- dat hij aangestoken wordt door het enthousiasme van zijn medestudenten. 2.3 Andere mogelijke didaktische werkvormen Met het bovenstaande wil niet gezegd zijn dat er geen andere aanpak van bibliografielessen mogelijk is. Maar elke werkvorm moet nauwkeurig worden getoetst op het te bereiken lesdoel. De voortgezette opleiding Wanneer reeds basiskennis aanwezig is heeft men een ruime keuze in didaktische werkvormen : discussielessen, groepswerk, literatuurstudie e.d. Bij lessen over de theorie van het inlichtingenwerk maakt men in de Angelsaksische landen veel gebruik van de case-study. Deze case-studies maken het mogelijk de vraagsteller in de probleemstelling te betrekken. Op- drachten in de basislessen zijn immers als het ware “ontmenselijkt”, terwijl in de praktijk een nader gesprek met de vraagsteller vaak belangrijke in- formatie oplevert. Case-studies zijn gebundeld in boekvorm verkrijgbaar.2 Ontbreekt de tijd om studenten zelf een bibliografie te laten samen- stellen dan kan het maken van een of meer pathfinders een goed alternatief zijn. Een pathfinder is een handleiding voor bibliotheekgebruikers bij het zoeken naar literatuur over een bepaald onderwerp. De inhoud is : definitie van het onderwerp ; trefwoorden t.b.v. de trefwoordencatalogus of het trefwoordenregister op de systematische catalogus ; bibliothek, 1973. Dii is in offset uitgegeven i.b.v. studenten van de Niedersachsische Bibliotheksschul te Hannover en deelnemers aan de bibliotheekinstruktie aan de TIB. 2. Galvin, T. J., Problems in reference service : case studies in method and policy. New York, Bowker. 1965. (20 uiigebreide cases). Grogan. D., Case studies in reference work. London. Bingley. 1967. (156 korte cases). 18 / Bibliotheekgids — Jg. 53 — Nr. 1 — 1977