tegen de gevestigde autoriteiten en de arena was het kabinet van de StUdiSrmtinen van « Elck wat Wils » hadden in ons hun beeldenstor- mende opvolgers gekregen ; maar welke «bourgeois» wij ook van hun ™ «tuk haalden, op een van die verwedde zuilen plaatsten wi, Baekel- mans toen de prefekt zijn « Doolaar in de weidsche stad » uit de bibllo- theek van ons Vlaams genootschap weerde, en wij vochten een tijd zonder pardon onder de plooien van zijn in onze wimpels geschreven naam. JLi ■ z _ y _ . _ Vele jaren later na de oorlog in onze wereldstad vol provmtiale binnenwateren stonden wij in de open politieke strijd voor Vlaanderens Zelfstandigheid en wij stelden vóór ons een groot doeleinde. Wij be- gingen de fout Baekelmans’ « Snepvangers » niet te herlezen vooraleer wij togen aan deze taak. Het stoute opzet mislukte omdat wij niet zagen dat onder de strijders de door Baekelmans meesterlik getekende men- taliteit onder de « poll »-flaminganten naleefde. Ik denk dat het werk van Baekelmans meerdere zulke lessen bevat en de filozoof der geschiedenis der Vlaamse Beweging zal het niet kunnen voorbijgaan. ANTOON JACOB. Men verdeelt in het algemeen de schrijvers in twee groote soorten. Tot de eerste behooren de Naturalisten. Deze beschrijven met een bui- tengewone nauwkeurigheid het schouwspel van het leven dat hen om- r*IÏ£-T De minste handeling der menschelijke werkzaamheid wordt zorg- vuldig en accuraat door hen ontleed wijl hunne scherpe mikroskopen de geheimen en de innerlijke strijden der ziel trachten te doorgronden. De tweede groep bevat de drcomers, de romantiekers, die, zwe- ven °P de vleugels der verbeelding, in hun vruchtbaren geest de stof putten tot het scheppen van wonderlijke wezens, tot het verzinnen van vreem e agenturen, tot het uitbeelden van droomlandschappen waarin e 1X111116 baan geven aan hunne poëtische gevóélens. M - ^ aekelmans behoort tegelijkertijd tot deze twee groepen. waSJn of ¥),heeft h« H eisen oogen gezienen , ;"len' H zlJner verhalen is gebaseerd op de nauwkeurigste oi^hfSë* k™, de fff» levendige werkelijkheid. De typen die hij Hef enWW^ !»*> ze «ekend. heeft deel genomen aan hun uer en leed, heeft ze zien leven en sterven. . \ dat hijnmetb^vëd ^k0°rliikh?d ™aaft van Baekelmans' stijl is hebben, met zooveel in^k ftfet ^ beschrijven wat zijn oogen gezien hebben en aldus Tet ft verha!en wat zijn ooren gehoord talent weet te uiten irTee gracie naturalistisch scherp opmerkings- uiten m een gevoelvolle zoet vloeiende taal. 1 98