inrichting van technisch onderwijs tegelijkertijd hoger onderwijs en se- cundair onderwijs omvat, wanneer de gezamenlijke bevolking 200 leer- lingen bereikt”.2 Voorheen bestonden er wel een aantal bibliotheken in deze instel- lingen, doch die werden dan veelal beheerd of ‘opengehouden door een lid van het onderwijzend of hulpopvoedend personeel, vaak slechts gedurende enkele uren per week en soms op erg onregelmatige tijdstip- pen. De collecties kwamen min of meer toevallig tot stand en systematische collectievorming was vrijwel onbestaand, ook wegens het ontbreken van verplichte kredieten voor de bibliotheek. Genoemd K.B. schiep betere voorwaarden om vol waardige schoolbi- bliotheken op te richten of uit te bouwen, althans in het HOBU, doch spijtig genoeg (nog) niet in het ASBO. Op grond van een K.B. van 22 april 1969 moet de kandidaat- bibliothecaris houder zijn van een licentiaatsdiploma en van de akte van bekwaamheid tot het houden van een openbare bibliotheek.3 Na enige aarzeling werd tijdens de schooljaren 1977-78 en 1978-79 in de meeste instellingen die ervoor in aanmerking kwamen, dus ook in het paramedisch hoger onderwijs, een schoolbibliothecaris aangeworven. 3. Van schoolbibliotheek naar schoolmediatheek Uitgangspunt van een grotere aandacht voor de schoolbibliotheek vormt de vernieuwing in de verpleegkundige opleiding die op gang werd gebracht in oktober 1973 door de algemene vergadering van de directies van de Nederlandstalige verplegingsscholen, aangesloten bij het Nationaal Verbond van het Katholiek Technisch Onderwijs (NVKTO).4 In dit ver- nieuwingsproject worden zelfwerkzaamheid en groepswerk sterk bena- drukt, waardoor de bibliotheek vanzelfsprekend een belangrijk instrument kon worden ter verwezenlijking van deze beide doelstellingen. Van bij de aanvang van het project werd een Werkgroep Bibliotheken opgericht door de projectbegeleiders van het NVKTO. Deze Werkgroep is op vrijwillige basis samengesteld uit een aantal bibliotheekverantwoorde- lijken van diverse scholen voor verpleging.5 Met het K.B. van 15/4/1977 werd de mogelijkheid geschapen om ook de schoolbibliotheek beter te integreren in de vernieuwde verpleeg- kundige opleiding door de aanstellingsmogelijkheid van een voltijdse bibliothecaris. In de meeste scholen ging men naast de traditionele media (book- materials) ook hoe langer hoe meer audiovisueel materiaal aanbieden, zodat de term ‘schoolbibliotheek' vervangen werd door schoolmedia- Bibliotheekgids-Jg. 59tmNr. 2 - 1983 / 73