denkbeelden te doen verkrijgen 8 Gig heeft te weten; want veel is er, waarvan de kennis voor eerstbeginnenden noodeloos, doch voor meergevorderden van het hoogfte belang isa Om nuú zeker te zijn, dat beide klasfen het nooe dige genoeg verftaan, moet sij hen daarover ondervragen, en niet langer bij eene zaak blijs ven ftilftaan , dan vereischt wordt, om hun een duidelijk denkbeeld er van te geven: want an= ders zult gij hen door uwe langwijligheid vere velen, den tijd nutteloos verfpillen, en het t& voren opgehelderde weder duister maken. De reden, waarom gij u van herhalingen moet bedienen, is deze: omdat de kinderen ligtelijk weder vergeten , het gene zij geleerd hebben 5 waardoor niet alleen dit nadeel wordt te wege gebragt, dat zij onkundig blijven omtrent het gene aan hun geheugen ontfnapt is,’ maat zij ook onvatbaar worden, om het volgende, tot welks goed verftand het eerfte dikwerf.nood= zakelijk is , behoorlijk te begrijpen. De tijd, waarop gìij het door u opgehelderde kunt herhalen , is verfchillend, Dit kan gefchie= den bij den aânvang van het volgende onder- wijs, of bij het einde eener les, wanneer deze kortelijk herhaald , en haar zamenhang wordt aangewezen; op eenen bepaalden dag in de week ; aan het einde der maand, of van den Zomer- of winter -fchooltijd, waatop alles, wat van deze of gene zaak in dien tijd gezegd is, kortelijk op nieuw overwogen wordt; of, eindelijk, bij de eene of andere gelegenheid, bij voorbeeld , bij eene Bijbelfche gefchiedenis , welke in de vera klaarde les vervat is, of wanneer gij iets wilt ophelderen, waartoe het reeds verklaarde, tef faeerdere inlichting, kan dienen, il. Deele F De MD nn Nn CROS