denkbeelden te doen verkrijgen. 99 geheugen , dan wanneer zij hun in verhalen wore den voorgedragen. …-Het-is- derhalve uwe taak, om u op deze manter van onderwijs, waarvan wij het nut te voren breeder hebben aange- toond (*) ‚vlijtig toe te leggen; en men mag het een geluk rekenen , dat zelfs de waarheder van onzen gezegenden Godsdienst, meestal, van dien aard zijn, dat zij der jeugd door voorbeel« den en verhalen kunnen geleerd worden. — Ein delijk is tot eene duidelijke voordragt ook fog noodig: 5. Een gemeenzaam gefprek. Een onderwijzer der jeugd moet niet altijd alleen fpreken, gelijk een Predikant op den leerftoel, maár hij moet de kinderen ook dikwijls aan het gefprek deel ge- ven, Gemeenzame en vertrouwelijke. gefprekken zijn in het onderwijs van zeer veel nut, wan- neer een Schoolleeraar zich daarbij naar de on. derfcheidene vatbaarheid en denkwijze der kinde. ren tracht te fchikken. Hij moet zich tot dat einde, zoo veel mogelijk, in hunne plaats {tele len, en, daar dit zonder krenking van zijn nog-= dig gezag gefchieden kan, zelf, om het zoo eens uit te drukken , met de kinderen als -een kind omgaan. Om hun-tot fpreken te brengen, moet hij hun vertrouwen trachten te winnen; hunne leergierigheid opwekken; hun dikwijls: iets laten vertellen; ‘hun veel vragen, en niet alleen veroorloven „ dat zij op hunne beurt ook dit aan hem doen, maar hen zelfs op. alle mogelijke Wijze aanmoedigen, om zich vrijmoedig te vere klaren , wanneer zij iets niet mógten begrijpen; en hun gevoelen rondborstíig aan-den dag te leggen. 2 Re (*) Zie II. Afd. 5e Les van heteerfte Stuk. a ie ES