Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>doen uitbreken, haar ging ontsnappen, door verbonden te • aan de kroon van een protestantschen vorst. Slavin, ondergreschikte zijn, was voor de Katholieke Kerk sterven, e° zij die de wereldsche gelijkheid aller menschen voor God iPreekt, hitste het nationaal gevoel onzer bevolking op, om 'late vroegere oppermacht te herwinnen. r, Dan hadden wij de liberale burgers, die door de Fransche "Inwenteling geroepen waren de meesters der maatschappij te worden. Zij hadden het alleenheerschend koninkrijk in Frankrijk vernietigd, maar de natuurlijke gang der zaken dreef hun tot de alleenheerschappij van hunnen stand. Hierin stniteden zij op de geestelijkheid, wier oppermacht zij hadden gefnuikt. De priesters, hunne voorrechten en rijkdommen van vóór de omwenteling willende heroveren, hadden dus als natuurlijken vijand de burgerij, de eenigste genieter • der revolutie. Er kwam dus strijd tusschen de geestelijke en wereldlijke macht, om te weten wie de regeling der maatschappij in handen zou hebben. Die liberale burgers, niet genoeg politieke rechten in de elTonclwet vindende, bevochten haar om haar reactionnair karakter en gaven aldus voedsel aan de wanverhouding die door de zotte vereeniging bet werk der diplomaten in de Vereenigde Nederlanden was ontstaan. , Dus hun zucht naar overmacht, even als het bij de priesters 11et geval was, dreef hun tot opstand tegen het gouvernement. Eene derde partij vormden de edellieden. Edellieden Zonder koninklijk hof, waar die heeren kunnen pronken en '- ,hun nutteloos leven verslijten, zijn zoo onmogelijk om in minnen normalen toestand te blijven, als visschen zonder Water. Waren die heeren door de Fransche Omwenteling van hunne schandelijke voorrechten beroofd, hun trots was niet verminderd. , Aan het hof van den Hollandschen koning niet den meester ilinnende spelen, omdat de Noord-Nederlandsche ttristokratie</p>
</text>
|