zijn — onderling verbonden en op elkaar inwerkend in het totaalbeeld van wat traditioneel de cursus bibliografie wordt genoemd, (cf. Fig. 1) Uit deze optiek volgt onvermijdelijk de dynamiek in de opvatting van de cursus, geakseerd op de toekomst en derhalve steeds voor mogelijke wijzigingen vatbaar. 2.1 Functies : bibliografieën kunnen aangewend : 2.11 voor verificatie : in de aanwinstenafdeling a. van bibliotheken b. van boekhandels bibliografieën verstrekken alle nodige inlichtingen om preciese bestel- lingen te doen (recente en antikwarische werken), om een bepaalde se- lectie door te voeren door zich een eerste opinie over het boek te vor- men (qua bekendheid auteur, uitgever ...)-, in de catalogusafdeling : bibliografieën vormen de meest objectieve bron om een boek, waaraan bepaalde elementen ontbreken, te identificeren en te beschrijven. Daar zulks voorkomt voornamelijk bij oudere en zeldzame werken, is hier reeds een tamelijk subtiele bibliografische kennis vereist ; in de uitleendienst, voornamelijk bij I.L. : bibliografieën en aanverwanten laten toe aanvraagformulieren op hun juistheid te kontroleren, deze evt. te verbeteren of aan te vullen, tijd- schriftensigels op te lossen en aanvragen doelgericht te versturen. W / Bibliotheekgids — Jg. 53 — Nr. 1 — 1977 Fig. 1 2. inhoudelijke selectie behoeften functies leerdoel en objectieven 3. onderwijsmethodes en leerproces 4. evaluatie