opnieuw vorderen. Gebreken evenwel die het gevolg zijn van gebruik in de bibliotheek, behoren ten laste van de bibliotheek te blijven. 2.16 De rekening. Beperk het aantal gevraagde kopieën van de rekening tot een minimum. Meer dan 4 is zeer ongewoon ; controleer uw betalingsprocedure. Indien bepaalde rekeningen op aparte fondsen dienen betaald te worden en daartoe op aparte rekeningen dienen te komen, behoort U dit te melden op de bestelling zelf. Betaal prompt, d.w.z binnen de dertig dagen ; indien ü niet uw eigen betaalmeester is, overtuig deze dan dat late betaling zal resulteren in hogere boekenprijzen. Ontwikkel een procedure om rekeningen die onvolledige of foute leveringen betreffen te liquideren : zend ze terug of betaal ze en verzoek om een creditnota. Hou geen leverancier aan in wie U niet voldoende vertrouwen zou hebben om dit laatste te doen. Onderzoek gewetensvol de reclamatie van uw leveranciers betr. niet-betaalde rekeningen. Niet alleen heeft uw boekhandel recht op prompte en volledige betaling, een ernstig onder- zoek laat eventueel toe fouten in de betalingsprocedure te ontdekken en recht te zetten. 2.2 Taak van de boekhandel. Uiteraard dient ook de boekhandel begaan te zijn met een goede dienstverlening aan de bibliotheek. Hierbij kan men volgende punten in het oog houden : (a) snelheid van bestelling ; (b) rappelprocedure ; (c) aflevering ; (d) rekeningen. 2.21 Inzake snelheid van bestelling, verwacht een bibliotheek dat de bestelling niet langer dan 2 werkdagen bij de boekhandel blijft liggen. Hoewel het voor de boekhandel kosten- besparend is, bestellingen te groeperen, mogen de bibliotheken terecht op snelheid van doorgeven aandringen. ”Express”-bestellingen worden onmiddellijk en bij voorrang behandeld. De extra kosten mogen o.i. aan de bibliotheek doorberekend worden. Speel onduidelijke, onvindbare of foute bestellingen terug naar de bibliotheek, na redelijke nasporing. Laat deze evenwel niet langer dan drie dagen duren. 2.22 Organiseer een behoorlijke rappelprocedure. Dring aan op een antwoord vanwege de uitgever na verloop van 4 à 8 weken, naargelang van het land van oorsprong. Dit impliceert dat U een klassement op datum aanlegt. Alle andere methodes zijn onbetrouw- baar en ongeloofwaardig. Rapporteer regelmatig betr. verlate of onleverbare titels. Uw mededelingen dienen (a) de titel juist te identificeren ; citeer dus naast auteur en titel ook de besteldatum of -nummer van de bibliotheek ; (b) de stand van zaken juist te rapporteren ; (c) duidelijk te maken of de bestelling bij U genoteerd blijft of vernietigd werd. De Britse boekhandel Blackwell gebruikt hierbij volgende codes : BDG . . Binding, order recorded, will supply later. CL. Not in stock in this country, cannot arrange to post direct. Suggest obtain locally. Bibliotheekgids — Jg. 52 — Nr. 1 — 1976 / 47