Full text |
aangehaalde beoordeelaars geleverd. Maar
het blijft steeds een werk van groote
toewijding en een archief van al wat
Fabricius betreft.
Zeven hoofd stukken ! In h. I wordt de
biographie geleverd : anecdotische bij-
zonderheden, Fabricius als tooneelschrij-
ver, als man van zijn werk, als zeer
uiteenloopend beoordeeld schrijver. H. II
handelt over de behandeling door de
critiek en zijn debuut. H. III poogt de
verhouding te schetsen waarin Fabricius
staat tot binnen- en buitenlandsche lite-
ratuur : tot de Hollandsche, tot de bui-
tenlandsche, tot de Vlaamsche. H. IV
vertelt hoe de schrijver Fabricius per-
soonlijk zag. In H. V worden Fabricius’
werken ontleed, in H. VI de tendens van
zijn spelen en in H. VII het niéuwste
werk « Seideravond » en « Demon » be-
sproken.
In de verhouding tot de Vlaamsche
tooneelliteratuur ontbreekt de voor Ne-
derland zoo overvloedig geciteerde pers-
beoordeeling. Het ware wel.loonend ge-
weest de inzichten van Vlaamsche critici
na te gaan en de vluchtige notas over het
jong Vlaamsch tooneel eenigszins breed-
voeriger te ontwikkelen en aan te vullen.
De dramatische studie van Dr. K.
Loos. werd onder alle opzichten keurig
verzorgd uitgegeven, gedrukt op hout-
vrij papier en voorzien van 17 illustraties.
t L. B.
Dirk Vansina. — De deemstering der
zielen. I. De Dood der Chimera's.
Antwerpen. Uitgave Het Vlaamsche
Land.
Het is lastig kwaad te zeggen van wat
goed bedoeld is. Dit drama is het eerste
deel van een dramatisch geheel dat
grootsch ontworpen, een krachtige hand
en een zeer sterk talent behoeft om tot
zijn recht te komen. Het wil de desorien-
teering schilderen waarin èen geslacht
van stuurlooze jongelui zich beweegt.
Vol literaire en artistieke verzuchtingen,
208
met soms een vleug van het zuiverste
idealisme, zoo is dit milieu van artistie-
kerige dames en heeren. Ze rijden op een
Pegasus en gaan er met een grisette
van door. Vansina heeft het ongelijk dit
alles dramatisch op te vatten. Hij.ziet er
de beginselen in van heel wat groote
daden in goeden en verkeerden zin.
Komt het praktisch tot meer dan schul-
den die papa betaalt ? Elk geslacht heeft
zijn cenakels waar ideeën worden be-
praat met den ernst van den na-diner
toon. Er gaat geweld en. lyrische drift
door den proloog en door enkele der on-
gepaste tiraden in het spel zelf. Psycho-
logisch is het van een razende onmogelijk-
heid. Maar het entoesiasm waarmee dit
boek is geschreven doet weldadig aan;
en dat doet veel vergeven. Voor de
planken is het ongeschikt en van tooneel
moet Vansina nog het eerste woord
hooren. Het geheel van dit drama kan
ons wellicht meer brengen ; zuivering
der uitdrukking (want ook in zijn fouten
heeft Verschaeve school gemaakt) ver-
frissching van het muf onderwerp, dui-
delijkere diepgang van gedachte en een
beetje psychologie. Voor dit eerste deel
blijkt Sina’s gevoel en gedacht breeder
dan zijn waardeerbaar talent en zijn
sympathieke ontroering.
K. v. d. O.
Louis Couperus. — Het zwevende
Schaakbord. Amsterdam, Mij voor Goede
en Goedkoope Lectuur.
De historische roman wordt weer
beoefend, en Is. Querido naast P. J. van
Moerkerken en Louis Couperus ver-
rassen ons telkens met schoone, histo-
rische verbeelding.
Na « Komedianten », « De Verliefde
Ezel », « Iskander », « Antiek Tourisme »,
« Xerxes », kostelijke vruchten van zijn
rijk talent, schenkt de onvermoeibare
Louis Couperus ons weer een nieuw,
historisch verhaal « Het zwevende Schaak-
bord ». |