Full text |
de Historie betreft is dit boek slechts
voor het kleinste deel de vrucht (als men
zegt) van een onderzoek der bronnen in
den strikten zin van het woord. Noch-
tans werd op die bronnen steeds terug-
gegaan, waar dit ter aanvulling op docu-
mentatie wenschelijk werd bevonden..
Dit boek is niet geleerd, noch' werd het
in het minst voor geleerden geschreven.
Het heeft niet de pretentie een studie-
werk te willen zijn, maar is uitgegeven
met het louter doel om voor te lichten en,
mocht het zijn, te onderhouden. Een
zekere herhaling van hetgeen in buiten-
landsche werken reeds staat vermeld,
kan daarom te min worden vermeden,
wijl het noodig was den Nederl. lezer te
oriënteeren en eenigszins in te leiden,
wilde deze het betoog overal zonder
moeite kunnen volgen. De lotgevallen
der Italiaansche rijkjes in de XVe eeuw,
het bonte midden dier hoven, de eigen-
aardige maatschappelijke toestanden kun-
nen niet algemeen bekend worden ge-
acht ».
« Een opgave der voornaamste en
nieuwste literatuur vindt men aan het
slot van dit deel, dat meer bedoelt op
die literatuur in te leiden dan daarvan
een uittreksel of samenvatting te geven...
« Dit boek moge eerder den lezer
opwekken zich over een zoo uiterst be-
langwekkend verschijnsel als de Renais-
sance een eigen oordeel te vormen. »
Achtereenvolgens behandelt Dr. Hoo-
gewerff de beteekenis en strekking der
Renaissance, de Kerk en de Renais-
sance, de aanvang van het Humanisme
en de ontwikkeling van Renaissance en
Humanisme, beschrijft Florence onder
Cosimo de Medici, de bloei van de bouw-
kunst en de beeldende kunsten, het
Humanisme -en de Kunst te Milaan,
Mantua, Urbino en Rimini, het Hof te
Ferrara, staat stil bij de Dichtkunst der
Renaissance, voert mee in het bloeiende
Florence onder Lorenzo de Medici. Na
wetenschap en kunst te Napels en. te
Rome tot het einde der XVe eeuw be-
sproken te hebben, wijdt de schrijver
enkele bladzijden als conclusie aan de
grootsche, historische periode : « De stu-
die der Renaissance is onmisbaar voor
de kennis der moderne beschaving, die
het idealisme, waarop zij is gebaseerd,
zal verzaken, indien zij op den duur ver-
zuimt de wedergeboorte na te leven,
haar verdere ontwikkeling richtend naar
het beginsel van het materialistische suc-
cesbejag ».
Tachtig met zorg gekozen afbeeldin-
gen illustreeren dit keurig uitgegeven
werk, waaraan natuurlijk, noch biblio-
graphie noch register ontbreken.
Als slot mogen wij even de aandacht
vestigen op de uitgaven van de firma
W. J. Thieme en Cie. Al wat op de markt
wordt gebracht draagt een stempel van
schoonheid en waarde. De Vlaamsche
bibliothecarissen moeten maar eens snuf-
felen in den rijken fondscatalogus en
vooral ook letten op de mooie reeks
« Mythen en Legenden » uit alle landen
en de serie ((-Geschiedenis». L. B.
Dr. A. PitJ^ÊDenken en Beelden (We-
reldbibliotheek ).
Verheldering van het estheties inzicht,
door het ordenen der verschijnselen naar
een gedachtengang afgeleid uit het wezen
der Kunsten, is wat de auteur van dit
boek zich heeft voorgesteld de lezer bij
te brengen. En dat het boek het « doen »
zal, staat vast, al laat het gemis aan re-
produksies en een volledig namen-en
zakenregister zich, jammer genoeg, voort-
durend gelden. Van de vroegste oudheid
tot en met de futuristen en het kubisme
wordt ons niet alleen een overzicht maar
een op vele plaatsen helverduidelikende
en zelfs verdiepende studie der Beel-
dende Kunsten geboden. Een boek dat
waard is te figureren in de Encyklopaedie
der Wereldbibliotheek. Voor de leek
de gewenste inwijding, voor de gestu-
200 |