Bekman, B.: Uit het land van het zwarte goud, geïll., 109 blz. Antwerpen, Standaard - Ut- recht, Het Spectrum, 1940. fl. 0,95 Dit nummer van Schijnwerpers brengt den . lezer in Zuid-Limburg en maakt hem bekend met deze oudste mijnstreek. Leert hem Rolduc als mijncentrum kennen, onderhoudt hem over de mijnwerkers, over de ondergang van de mijn- bouw van de abdij, over de ontwikkeling in de twede helft van de-negentiende eeuw, over de moderne mijnbouw in Zuid-Limburg, over de arbeid ondergronds, over de andere bewoners van de mijnstreek, de folklore en de sociale voorzorg. Enkele vergelijkende cijfers over de extrade in andere landen tegenover Limburg en de uitnodiging eens te komen kijken naar de zwarte streek in Zuid-Limburg. Deze schijnwer- per geeft beknopt een goed beeld weer van de stoere arbeid geleverd ten bate van nijverheid en volk en is dan ook ten zeerste aanbevolen. Bjerresö, K.: Nacht, 224 blz. Antwerpen, Ned. Boekhandel, Den Haag, Zuid-Hollandsche U. M„ 1941. Een droom van een zestienjarige ! Het ma- nuscript vond uitgever Guldendal in zijn bus, het was geschreven op bladen van velerlei soort en grootte, en bleek het werk te zijn van een vijftienjarig schoolmeisje, geschreven buiten me- deweten van ouders en school. De droom en de verbeelding van Toves is geen autobiografie, al is er oök overeenkomst met haar eigen levensomstandigheden. Nacht is een eigenaardige bijdrage tot de ken- nis van de troebele overgangsjaren, ombevan- gen en karakteristiek. Bosschaerts, Eugène : De Mondscheinsonate, 100 blz. Antwerpen, ’t Anjelierke, 1941. ingen.' £r. 1 6 ; geb, fr. 28 Het wil ons voorkomen dat Bosschaert’s pro- zawerk : « De Mondscheinsonate » Vinniger aandacht op Zijn onbetwistbaar talent zal ves- tiger, dan hij dit met zijn dichtwerk vermocht. Ook als prozaist heeft Bosschaerts ongetwij- feld hoedanigheden. Zijn proza golft; het is precies ; het is zeker ; het geeft, helder en vast omlijnd, wat het te geven heeft. Bosschaerts schrijft van uit het eigen hart. Meer dan zijn oogen heeft het hart, de geest, een aandeel in wat hij schrijft. Zijn schrijven is dan ook meer belijden, dan weergeven van een realiteit. Deze werkelijkheid heeft Bosschaerts doortrokken, heeft zich vermengd, verinnigd, met zijn bloed en, meer dan een geslaagde foto- grafische reproductie, krijgen wij, vooral in de eerste vertelling, die haar naam gaf aan den bundel, een viziönnaire verbeelding der werke- lijkheid. «Wij hopen, dat men, anno 1941, afstand heeft gedaan van het begrip, dat «vizionnair» .alleen maar iets zou hebben te stellen met wat geweldig is of verbluffend naar formaat en af- meting. De grootste reclameplaat zou dan vi- zionnaire kunst zijn. Wie, met volle overgave, dit eerste verhaal leest, zal worden getroffen (zeer zeker ook door het verhaal voor wat den inhoud betreft) door dit « belijden » van een volkomen innerlijke aan- schouwde ’ wereld. Zij is een verbeelding ont- sproten aan wat Rilke heeft geschreven over den zin en den rijkdom der kindschheid. Jaren lang droeg de schrijver — onbewust, bewust ? ii|g| dit levensfragment in zich om ; nu leeft zij voor ons als een prachtige akwarel, dieper van toon . en tint dan de meest perfecte fotografie, zelfs een fotografie waarvan de kleuren de vol- maakste werkelijkheid zouden evenaren. Hoe verbrokkeld het tweede verhaal ook aandoet en hoezeer Sommige lezers zich, mis- schien, door de uiterlijkheid ervan, zouden af- wenden, de straffe schrijfkunst van den auteur kan men, ook hier,. volop waardeeren. Als de schriftuur van deze « Galerij » niet zoozeer zoü gedragen zijn op een kunstenaarstempera- ment, zou men haar, ten deele, lachwekkend hebben kunnen bevinden ; thans, doet zij als wat alle waarachtige kunst vermag : zij ont- róert. Met een opstel, dat een kijk gunt op het geestesleven van den auteur, en dus ook een portret, een afbeelding is, sluit deze opmerke- lijke bundel, dien wij graag signaleeren. Bottome, Phyllis : Uit de wereld van het on- bewuste, vert. Gorter-Keyser, 380 blz. Antw, Nederl. Boekhandel: Den Haag, Zuid-Holl. U. M. i Met vreugde begroeten wij de heruitgave van dit mooie boek. Zelden, toch, zagen we een zoo nauwkeurige karakteruitdieping van de hoofd- personen. 'Het onderwerp is nochtans beperkt tot de beschrijving van de relaties onderling tus- schën het personeel van een krankzinnigenge- sticht. Klaar wordt aangetoond hoe de dokters daar soms problemen met zich zelf, op te lossen hebben, die heel wat zwaarder zijn dan deze die de geesteskranken hen bieden. Prachtig zijn de karaktertegenstellingen tusschen den onstruimi- gen, van zich zelf bewusten Alec en den meer verfijnden, in zich zelf gekeerden Charles, tus- schen de'redeneerende Jane en het emotief kind- vrouwtje van Alec, Sally. Na de zware, psy- chische drama’s in dit kleine kringetje, stelt ten- slotte een « happy ending » den lezer treveden. Byleveld, H. van ; Nederland in Frankrijk. 1 66 blz. Antwerpen, De Sikkel, 1941. fr. 20,— Fransch-Vlaanderen staat in het teeken onzer belangstelling. De Zuidergrens der Nederlanden luidt de titel na Nederland in Frankrijk. De schrijver blijkt een uitnemend kenner van ge- schiedenis en toestanden, taalverhoudingen en beteekenis van den Westhoek. De inleiding is beteekenisvol : Flandria Irtedenta, dan volgen De Zuidelijke provincies der Nederlanden, Het Grensland der Nederlanden en Walenland, het