Chris Burden - Tentoonstelling 2009 Beam Drop
12 25 50 100
18 assets
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • To check which assets are 'admission necessary' and see them, log in and contact the institution...
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
  • Beam Drop

    • ID : MID.B.525
    • Type : installation
    • Publisher : Middelheimmuseum
De Chris Burden-tentoonstelling in 2009 werd spectaculair geopend. Toeschouwers volgden live en van nabij het ontstaansproces van het kunstwerk Beam Drop Antwerp. In een vierkante put van 12 x 12 m werd tot 2,5 m diep vloeibaar beton gestort, waarna meer dan 100 stalen balken, met de hulp van kranen en de zwaartekracht, van op een hoogte van 45 m in de grond werden ‘gedropt’. Performancekunstenaar Burden gebruikt hier staal zoals Jackson Pollock verf gebruikte. De geprononceerde hoeken van elk apart profiel, de interactie tussen de verschillende profielen onderling, en de verhouding tussen bepaalde profielen en de rand van het betonnen fundament, roepen een oerkracht op, die zowel orde (de afgemeten planmatigheid van de uitvoering, de illusie van constructie) als wanorde, zelfs regelrechte chaos oproept (vormen die tegen andere vormen aanbotsen, andere die uit hun voegen zijn gebarsten). Dit werk staat voor veelheid en verdeeldheid, maar ook voor verval. Het bijwijlen roestige staal heeft iets van een onwrikbaar geraamte, maar staat evengoed voor vergankelijkheid. Chris Burden heeft wel meer met roestig staal. Zo liet hij zich in het begin van zijn carrière vastspijkeren op de motorkap van een Volkswagen, en liet hij zich vrijwillig een kogel door de arm schieten, volgens vele interpretaties als protest tegen de oorlog in Vietnam. Verder bouwde hij machines die de snelheid van het licht zichtbaar moesten maken, papieren vliegtuigjes konden produceren, of een spookschip zonder bemanning dat zelf kon navigeren.