ontwikkeling der moderne techniek en haar invloed op de maatschappelijke evolutie geeft dit werkje. Nuttige aanvullende lectuur voor de andere deeltjes over de sociale vraag- stukken, die in de Elsevier reeks verschenen. Er is geen volledige, begrijpende kennis' mogelijk van de moderne maatschappij, zonder een inzicht in de werking van de technische krachten. Dat de . schrijver van een bizondere maatschappelijke leer uitgaat, doet geen afbreuk aan de belangwek- kendheid dezer samenvatting, rijk aan positieve gegevens. H. V. HENRY FORD (in samenwerking met SAMUEL CROWTHER). PRO- DUCTIE EN WELVAART (My life and work). Vertaald door Theo Holdert, 1924. (Wereld-Bibliotheek. Maatschappij voor goede en goedkoope lectuur. Amsterdam). Werner Sombart zegt ergens in Zijn „Moderne Kapitalismus", dat om den kapitalistischen geest te leeren kennen geen beter lectuur aan te bevelen is, dan de memoirs van Amerikaansche geld- magnaten of groot-industrieelen. En inderdaad, in deze soort economische literatuur zit heel wat materiaal voor de studie van de psychologie van het kapi- talisme. Feitelijk moet men reeds met die bizonder merkwaardige autobiogra- phie van Benjamin Franklin beginnen, de werken van Carnegie, een Rockfel- ler, niet vergeten, de geschriften van Taylor uitpluizen om een rijken oogst op te doen aan gedocumenteerde erva- ring van wat er in de ziel en in het brein van den modernen ondernemer omgaat. Het is om zoo te zeggen kapitalistische introspectie, levende psycho-econo- mische wetenschap. Het werk van den wereldbekenden fabrikant van automobielen Henry Ford, waarin hij over zijn leven en zijn arbeid schrijft, en dat door de Wereld- bibliotheek onder het bereik van het Nederlandsch lezend publiek werd gebracht, neemt in de reeks van derge- lijke gedenkschriften een merkwaardige plaats in. Zooals het vaak voorkomt 270 laat deze groot-industrieel, die in de techniek en de economie van zijn bedrijf zoo prachtige resultaten verkreeg, zich verleiden tot het schetsen van een heele economische en sociale leer. Zijn theo- retische inzichten zijn wel het minst interessant. Wat men in dit werk moet zoeken en wat men er ook in vinden kan, het is de aanschouwelijke voorstelling, het levendige verhaal, van de ontwikke- ling van een groot bedrijf, en de tech- nische grondslagen, waarop het berust. Ford gaat van het economische stand- punt van de meest waardevolle dienst- verstrekking uit. Daardoor komt bij hem het technische beginsel op het voorplan, dat voor hem is : weinige artikelen produceeren, maar zoo volkomen moge- lijk. Daarbij wordt het proces van de technische verdeeling van den arbeid zoo ver mogelijk doorgevoerd. Alles moet gericht zijn op de productie. Elk bedrijf, elke onderneming moet in dienst van de productie gesteld worden. Het geld is maar middel en een góed middel alleen wanneer het ondergeschikt wordt aan de voortbrenging. Een tot het uiterste doorgedreven verdeeling van den arbeid gepaard gaande met een decentralisatie van het bedrijf, dit zijn de pijlers waarop Fords onderneming gebouwd is. De sociale zijde van de bedrijfsinrichting verliest Ford niet uit het oog. Hij is een geestdriftige voor- stander van de mechanisatie van het arbeidsproces. De machine staat in het middelpunt van zijn belangstelling. De arbeider wordt de dienaar van de machine, maar, en daarop legt hij de nadruk, de arbeider moet een goed menschwaardig loon ontvangen. Een uitspraak van hem is : „de loonkwestie helpt negen tienden van de psycholo- gische vraagstukken uit de wereld en de techniek van de constructie lost de overigen op“. Daarmede bedoelt hij dat een goed stelsel van loonbetaling het sociale vraagstuk voor een groot deel oplost. Het is volgens hem verkeerd te meenen dat de normalisatie van de pro- ductie door de technische verdeeling van den arbeid, voor den gemiddelden