denkbeelden te doen verkrijgen, Ia vragen naar tegengeftelde, of gelijkfoortige, din= gen heeft onk nog dit voordeel, dat de opmerk- zaamheid daardoor niet weinig wordt aangevuurd, en de kinderen tot nadenken worden opgewekt; en hierom is het ook een zeer goed middel, hun op nieuw het juiste antwoord te herinne= ren, of dit door eigen overweging te doen óp- fporen. 6, Ontwikkelt al wat zamengefteld is. Wan= neer de kinderen uit een boek onderwezen wore den, dat in vragen en antwoorden verdeeld is, dan moeten niet alleen de laatften, maar ook dikwijls de eerften ontleed worden, wil men al- thans de kinderen van de daarin opgefloten waar- heid een juist denkbeeld geven. Wij zouden ook hiervan eenige voorbeelden kunnen bijbren- gen: dan, daar wij hierover in de zesde Les reeds breedvoerig gehandeld hebben, achten wij dit weinige genoeg, eu gaan thans over, om te onderzoeken: Wanneer en hoe het onderwijzen ges fchieden macte Schoon het onderwijs , zoo wel als het on= derzoek der jeugd door vragen gefchiedt, is eche ter tusfchen beiden een aanmerkelijk onderfcheid. Terwijl het oogmerk van het laatfte is, te ontdekken , welke denkbeelden de kinderen bee zitten, en hoedanig dezen gefteld zijn, heeft het eerfte ten doel, hun denkbeelden te doen ver- krijgen , welken zij nog niet hebben, en de gebrekkigen te verbeteren. Door een doelmatig onderzoek onderwijst de Schoolleeraar eigenlijk alleen zich zelven, en verkrijgt daardoor kennis H 5 van NEE NOG