15 Pligten eens Schoolleeraars, Bw doel, kan bijdragen, moeten wij echter erkennen, dat niet weinige Schoolleeraars, fehoon dit alles in acht nemende, evenwel hun plan zagen mislukken. Dit deed echter. der moed der welmeenenden onder hen, niet verflaau- wers maar bragt hen veeleer op sns en foorte gelijke denkbeelden: > Onkunde, d trotse s heid, gebrek aan ware godsvrucht, zijn veelal s> de droevige oorzaken van zulk een verkeerd ä Eke: Het el derhalve, naast cop, z> van mij af, om, ten minfte in het vervolg s» van tijd, daarin eene gunltige verandering te g> weeg te brengen. Wanneer ik het verftand mije a ner leerlingen meer en meer opklare, en de za. 2, den van ware godsvrucht in hunne harten ss ftrooije en Ee dan zullen zij door “den tijd eene Gemeente uitmaken , welke var- > baar is, em het groote voordeel eener fchools >» verbetering te befs Fer ‚ en die, uit liefde s> voor de- kinderen, bereidwillig dat gene s, herftellen , of tot ftand brengen, wat noo- ss dig is. Ja, {choon ik dezen dag al niet mogt òs velgen: zal ik echter in mijne jongtte oogene s blikken den dierbaren troost ondervinden, van s> mijnen pligt gedaan te hebben, en eene Gee >> meente achter te laten … die eerlang meer ver= „> lichte denkbeelden omtrent het geheele fchool- s, wezen zal koesteren, indien men flechts dat s, voetfpoor volge, welk ík betreden heb.” 3. De Opzieners uwer fchoke, redken nt of Pase toor van hct Dorp, moet gij allen eerbied , en; in het gene billijk is, eene boilie gehoorzaam= heid bewijzen. Dit zijt gij en als Schoolleeraar gan den eerften, en als lid van zijn bijzonder kerke Jur verd EN