Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) I
kunstbibliothecarissen
Bladzijde uit Ateqeh van Gerhard Mulferer.
de literatuur, het tussenveld tussen literatuur en kunst. Jo had
mijn artikel in Ons Erfdeel gelezen en nam naar aanleiding
daarvan contact met me op". Hij vroeg Wilfried om mee in
te stappen in Literarte, om met zijn bibliofiele kennis mee de
kwaliteit van de uitgaven te sturen.
dat met het internet weggevallen is. Het gebeurt nu alle-
maal vepl onpersoonlijker. " En hij vervolgt: "De Frankfurter
Buchmesse zou ik heel graag ooit eens bezoeken. Daar is
ook altijd een belangrijk aanbod van bibliofiele boeken".
Gedurende de Vicroriaanse periode werden in Engeland
vaak heel mooie boeken geproduceerd met prachtige linnen
uitgeversbanden12 en met technisch schitterencfuitgevoerae
meerKleurer.iIustraties. Dit waren vaak zogenaamde 'koffie-
tafelboeken' cie door de rijker wordende middenklasse bij
feestelijke gelegenheden op de salontafel werden gelegd
om indruk te maken pp de bezoekers, een beetje zoals
tafelzilver. Het waren dus boeken die eerder bekeken dan
gelezen werden. Rijkere ccmes hielden zich ook vaak
bezig met het 'verluchten' van boeken die dan nog een
mooie boe<band meekregen. Hiervan bevat de collectie
van Wilfried enkele bijzonder mooie exemplaren, waarvan
■énkele met een boekband van plaasier13.
Een vriend van Wilfried, Roel Slabbinck, die hij via het
Pfaniin Genootschap had leren kennen, stond aan de wieg
van het tijdschrift Arte Grafika, waarin Wilfried ook heeft
gepubliceerd15. Het draagvlak voor een dergelijk tijdschrift
bleek te klein in België, waardoor het na het elfde nummer
werd stopgezet.
Tijdens ons bezoek aan Wilfried thuis werd er ook gegras-
duind in zijn rijke persoonlijke bibliotheek. We vielen van de
ene verrassing in de andere. Uit allerlei kasten en schuiven
toverde Wilfried sublieme voorbeelden van het boekenvak
te voorschijn.TerHustratie sommen we er hier enkele op:
• Jürgen Meyer Jurkowski: Bardijewski, Henryk. Dér Mar-
schallstab;
« de bibliofiele uitgaven van de in Nederland werkende
Duitse kunstenaar Kurt Löb, met teksten van Russische
schrijvers als Toergenjev en Tsjechov;
Door zijn lidmaatschap van verschillende bibliofiele genoot-
schappen en abonnementen op gespecialiseerde tijdschrif-
ten,, kwam Wilfried met heel wat nieuwe namen binnen de
bibliofiele5 wereld in contact. Een losse greep: hij was lid
van het Maximilian Gesellschaft tot 2001, toen het stopte
m® zijn tijdschrift Philobiblon. Vervolgens schakelde hij over
naar het Pirckheimer GeselIschcft, gevestigd te Berlijn, met
zijn tijdsenrift Marginaliën. Daarnaast was hij jarenlang
geabonneerd op het Duitse tijdschrift Illustration 63, dat
en.Kele ja ren geleden ter ziele ging. Hij is ook lid van de
Private Libraries Association, met haar tijdschrift The Private
Library. Hierin publiceerde Wilfried in 1985 het artikel over
zijn vriend Alain Anseeuw: Alain Anseeuw: printer, publisher,
póet, painterx. Sinds 1981 is hij geabonneerd op het
tijdschrift MATRIX, a review for printers and bibliophiles, dat
één maal per jaar verschijnt. "Dat wordt uitgegeven door
The Whittington Press, zelf een private press, en is echt heel
interessant en mooi gedrukt".
Wilfried. is ook medewerker en adviseur van het bibliofiele
genootschap Literarte v.z.w. Dit genootschap produceert
voor zijn leden jaarlijks een bibliofiele uitgave. Er zijn al
Uitgaven geweest met werk van Leonard Molens., Erwin Mor-
tier, Eriek Verpale, Toon Tellegen, Eddy Van Vliet & Hugo
Claus... Drijvende kracht achter dit genootschap is Jo Smet,
een Leuvense psycholoog en boekenliefhebber. Deze wilde
jfâei vrienden een uitgeverij beginnen om mooie boeken uit
te geven. "Hun idééën situeerden zich aan de rand van
ARTE
240 BEF/13 HFL
1° JAARGANG
SEPTEMBER 1988
NUMMER 0
DRIEMAANDELIJKS TIJDSCHRIFT VOOR DE GRAFISCHE EN AANVERWANTE KUNSTVORMEN
8 |