126 Algemeene regels, om de jeugd oog , waarop gij uwe fcholieren brengen wilt, om niet van den regten weg af te dwalen, en tracht iedere vraag , welke gij doet , zoodanig in te rigten, dat zij deels uit hetgene hun reeds bekend is, deels uit de voorgeftelde wraag zel« ve, het juiste antwoord, wanneer zij behoorlijk er over nadenken, gemakkelijk kunnen opmaken. Kunt gij bij het onderwijs met het vragen niet meer vorderen, dan moet gij het voor ditmaal geheel ftaken , en met duidelijke woorden vere Klaren , dat verklaring behoeft; want anders ge= raken uwe leerlingen , door eene menigte van verkeerd begrepen vragen, geheel in verwar- ring. — Verklaart zelfs veel, van hetgene gi hun door onderwijzen wel zoudt hebben kun= nen leeren, op deze wijze, zonder te vragen, Zoo om tijd te winnen, als om aan uwe voors dragt meer afwisfeling te geven. — Eindelijk kunt gij, bij het onderwijs, over een zeker punt, dikwijls eene andere nuttige les, verma- ning of waarfchuwing, in het gefprek met uwe fcholieren , läten vloeijen, wanneer zich dezen daarbij, om zoo te fpreken, als van zelve aan« bieden, of uit het gezegde volgen; doch moet gij u daarmede niet te lang ophouden, ten ein- de u niet van datgene, welk uw oogmerk was te verklaren, te ver te verwijderen, Reeds vindt gijij hier en daar, in den loop dezes werks, eenige proeven van zulk een onderwijs; meere dere zullen in het overige gedeelte van hete zelve volgen: waarom wij hier , kortheidshal- ve, alleen eenige losfe ftukken zullen opge= ven , waaruit gij den gang van het onderwijs genigermate zult kunnen beoordeelen. EEN