na den fchooltijd. 21 onder behoorlijk onderwijs blijven , zoo veel r zullen zij verwilderen, zoo veel te mine der zal hunne lust tot leeren zijn, en zoo veel te onvatbaarder zullen zij daarvoor worden. Gij moet toch eenmaal den tijd geven , om in date > onderwezen te worden „ wat ter bevorde- 9 hunner eeuwige belangen dienftig iss en is het dan voor u niet voordeeliger, dat gij uwe kinderen ter fchole zendt, terwijl zij nog jong zijn, en gevolgelijk nog ’ weinig kunnen arbeie den, dan wanneer gij naderhand, in verder gee vorderde jaren, daartoe moet be fluiten, waarin u hunne hulp in uwe beroepsbezigheden beter al te ftade komen?” 5, 3. Wanneer uwe kinderen den leeftijd nae deren, waarin zij ter fchole moeten gaan, dan moet gij hen daartoe trachten voor te bereiden, inzonderheid , door hen aan gehoorzaamheid te gewennen CI en in hen den lust tot onder- wijs op te wekken. Dit laatfte kan gefchieden, door hun fomtijds te verhal len, hoe gaarne vele kinderen naar fchool gaan; hoe veel nuttigs zij aldaar leeren; hoe goed het zij, wanneer men zich in zijne jeugd daarop toelegt, en hoe vele volwasfenen het zich beklagen, dat zij niet vlije tiger het fchoolonderwijs bügewoond, en daare yr zoo weinig geleerd hebben. Belooft hun, ee eene gelegenheid , fomtijds , als eene ooning voor hun gedrag, dat gij oek hen ter (*) Bier kuvt gij, uit hetgeen wij te voren omtrent de gehoorzaamheid gezegd hebben, eenige nuttige ons gerrigtingen afleiden, en den ouderen aanbevelen. B 3