Full text |
Trouwens, een boekerij als deze zal nooit zoo’n omvang nemen, dat
ze niet in een tamelijk beperkte ruimte plaats zou vinden ; één zaal, twee
zalen,fl meer hoort er niet om al het dienstbaar materiaal een beste
stemmige plaats te gunnen.
Volge een woord over dat materiaal, in hoofdzaak boekenmateriaal.
AfWijkend van alle overige bibliotheken, die de algemeenheid van het
publiek willen ten dienste zijn en dus niet treden in specialiseering tot
het uiterste, leeft deze boekerij hoofdzakelijk van een enkel vak en
werkt dit uit in zijn zoo ruim en zoo diep mogelijke beteekenis. Dit vak
is opvoeding en onderwijs, Hgewoonlijk één rubriek onder de vele in
de openbare bibliotheken BL maar wie dat nagaat in zijn grondslag,
studie van het kind, en in zijn konsekwenties, merkt dadelijk hoe een
heele reeks van onderrubriceeringen zich opdringt als een werkelijke
behoefte en hoe die onderrubriceeringen, eens terdege uitgewerkt, weer
hunnerzijds een duidelijker, vollediger beeld verschaffen van opvoeding
en onderwijs en hun waarachtig wezen.
Grondslag is, zegden we, de studie van het kind. Daar is geen stren-
ger, maar ook geen hechter studie van het kind, dan wel de wetenschap-
pelijke en proefondervindelijke. Men heet ze met een woord pédologie,
maar kan ze evengoed, daar het om het physiek en om het psyche van
het kind gaat, met de onderscheiden onderrubriceeringen benamen :
anthropométrie^physiologie, psychologie, sociologie, anthropologie, zulks altijd
in betrekking met het kind, d. i. ter eenre met het normale, ter andere
met het abnormale en reeds onmiddellijk de opmerking maken, dat
zekere rubrieken, o. a. de kinderpsychologie, doelmatig verder kunnen ïn-
gedeeld, en dat weer andere, b. v. de kindersociologie zulk nauw verband
houdt met de dierensociologie en het algemeen maatschappelijk leven.
Maar zulke opmerking zou licht tot buitennissige bespiegelingen
leiden. Hoofdzaak blijft thans, dat aan de afdeeling pédologie met haar
hoogst-noodige onderdeden de grondslag-plaats wordt voorbehouden,
waarop het overige wérk kan voortgebouwd.
Dat overig werk omvat niet enkel de pedagogiek,, de methodiek,§ — weer
beurtelings de normalen en de abnormalen aangepast —, als toepassing op
de bevindingen, door kinderstudie aan het licht gebracht, maar tevens
mede het midden, inzonderheid de school, waar die pedagogiek e. dgl.
moeten aangewend, en het beheer,, de wetgeving, de reglementen^ pro-
grammas, die op het onderwijs hun stempel drukken.
Wat zeggen wil,'dat deze biblotheek afdeelingen te wiiden heeft aan
scholenbouw, materieele en esthetische schoolinrichting, hygiëne en schoolhygiene,
34 |