Full text |
Otto Hauser. Baumert & Ronge (Groszenhain) 1901, 3 gedichten uit « Verzen ».
2. Flâmische Liederdichtung alter und neuer Zeit. Eine Auswahl in deutschen
Nachbildungen von H. Brühl. M. Gladbach, Volksvereins Verlag. « De Zon-
nebooten» uit Het Dorp. 1917*
3. Flâmisches Novellenbuch. Gesammelt und ubertragen von Friedrich Markus
Huebner. Beitrage von P. Van Assche, L. Baekelmans, E. De Bom, C. Van Bug-
genhaut, C. Buysse, G. D’Hondt, V. de Meyere, Van den Oever, M. Sabbe,
Streuvels, H. Teirlinck, F. Timmermans, F. Toussaint v. Boelaere, G. Ver-
meersch, A. Vermeylen, F. Verschoren, K. V. de Woestijne. Insel-Verlag.
Leipzig & Berlin. 1918. «Die Van Helmers» uit «De gekke Hoeve.»
4. Flandern. Ein Novellenbuch. Herausgegeben von G. Goyert. 1918. München,
G. Müller.Beitrage von : H. Conscience, Ch. De Cöster, A. Bergmann, R. Stijns,
G. Rodenbach, C. Lemonnier, C. Buysse, V. de Meyere, E. De Bom, G. Ver-
meersch, L. Baekelmans. « De Ontgraving » uit « Langs den Stroom. »
5. Books of short stories door Edna Worthley. New York, Underword. Werk van
Vermeylen, V. de Woestijne, Teirlinck, Toussaint, V. de Meyere, Sabbe, V. de
Oever, J. De Cock, Timmermans, Streuvels, Verschoren, E. De Bom, Baekel-
mans, Buysse. Inleiding van J. Muls. « Die van Helmers » uit « De gekke Hoeve. »
IV. MEDEWERKING aan : Onze Vlagge, Alvoorder, Nieuw Leven, De vrije
Tribune, Van. Nu & Straks, Ontwaking, Vlaanderen, De Arbeid, De Nieuwe
Arbeid, De Boomgaard, De Tijd, Het Roode Tijl, Volkskunde.
De Bibliotheek van het
Onderwijzend Personeel
Ten gerieve van het onderwijzend personeel werden in België een
groot aantal speciale bibliotheken ingericht. De schoolkantons hebben
hun zg. kantonnale bibliotheken, onderhouden door het staatsbestuur.
Zekere gemeenten bezitten hun plaatselijke onderwijzers-of pedagogische
bibliotheek, gevoed door de gemeentekas. Enkele dezer, — vooral dan
grootere gemeenten —, hebben een aantal school-bibliotheken, somtijds
zoovele als er scholen zijn, die nogeens onderhouden worden door de
gemeentekas. Zekere private onderwijsinstellingen en onderwijsvereeni-
gingen, eindelijk, stellen ten dienste van hun leden hun eigen biblotheken
samen
Dit om te zeggen : dat allerwegen de noodzakelijkheid gevoeld wordt,
den onderwijzer, den leer aar pedagogisch een hulpzame hand toe te steken,
terwille van hemzelf en van de jeugdopleiding die hem is toevertrouwd.
Dat gevoel is rechtvaardig. De jongste onderwijswetten,-reglementen
31 |