Full text |
aan onderwijswetgeving, onderwijsprogramma's, aan school-en onderwijstoe-
standen hier en in het buitenland ; om dan tot slot in ’t pedagogisch onder-
wijsvak zelf terecht te komen, dat de praktijk van eiken dag in al haar
deelen en schakeeringen zal omvatten.
Ik diep het onderwijsvak liefst niet uit in een artikel, dat tot vele
anderen dan onderwijzers gaat.
Maar ieder snapt, dat het hier gaan zal over dt geschiedenis der peda-
gogiek.^ over de stelsels en de pedagogen, over monographiën van het kind,
over het kind in onze en in vreemde letterkunde, over 'pedagogiek als vak in
't algemeen, over pedagogiek^ voor normalen en voor abnormalen, over de
leervakken en de toepasselijke methodiek.
En wetend wat al leervakken de schoolprogramma’s in zich houden,
vat ieder insgelijks wat macht aan boekenmateriaal een bibliotheek op
dit gebied heeft te verzamelen.
We denken hier'.vooral aan handboeken, ten dienste van het personeel,
aan leerboeken, ten dienste van de leerlingen, aan referentie-of naslag—
materiaal, ten dienste van hen beiden. De hand-en leerboeken zijn talloos
vele, zoo vele zelfs, dat niet een enkele stads-, of staats-, of volks-
bibliotheek er aan kon denken of mocht denken, op ’t samenstellen van
een tamelijk volledige verzameling aan te sturen. En toch ligt in dat
deel wel van de boekerij het materiaal, dat de onderwijzers dagelijks
praktisch moet ten dienste wezen, — en materiaal, dat zij, juist om zijn
ongemeenen rijkdom in kwaliteit en in hoeveelheid, maar nauwelijks bij
machte zijn, in zijn volledigheid te overzien.
Voorbeelden ?... Neen, de reeks ware al dadelijk niet meer bij te
houden. Immers, het leervak taal omvat alleen reeds algemeene taal-
studie, uitspraakleer, spreken en stellen, spraakkunst en dikteeren, lezen,
letterkundige bloemlezingen, letterkunde ; en zijn er niet vier talen, die
al onmiddellijk hun beurt verdienen ? Het leervak handenarbeid vraagt
dat gehandeld worde over aanvankelijk onderwijs, papier en karton-
arbeid, modelleeren, vlechtwerk, houtarbeid, metaalbewerking, om niet
van mouleeren, pottendraaien en bakken te gewagen ; en weeral kan
hier aangemerkt, dat vrouwelijke handwerken eveneens recht op plaats
en onderrubriceering hebben en zelfs de rubrieken kunst en kunst-
'geschiedenis hier wel haar woordje mogen medespreken.
Zoodat we liever niet de reeks hier zullen trachten uit te werken,
’t Mocht anders wel,al ware het enkel om het feit,dat naar ons weten ner-
gens in ons land één bibliotheek voor ’t onderwijzend personeel den drang
gevoeld heeft of de middelen gevonden, om de afdeeling hand en leerboe-
ken en bijgaand referentie-materiaal tot ernstige ontwikkeling te brengen.
35 |