Bibliotheek bestaat tot voordeel en genoegen van iedereen. School en biblio- theek moeten een wtederkeerige verantwoordelijkheid nemen voor een ruime, maar behoorlijke verspreiding van het boek. De bibliothecaris moet bekend zijn met het schoolprogramma omi er behoorlijk aan tegemoet te kunnen ko- men. De onderwijzer moet de hulpmiddelen der boekerij kennen. Gewoonlij neemt de bibliothecaris het initiatief hem haar schatten te ontsluieren. Beider doel moet zijn: belangstelling in boek en lectuur Wekken; deze belangstelling aanwakkeren tot een groeiende waardeering van goede literatuur, het verstan dig en dankbaar gebruik van boek en bibliotheek bevorderen. » Hoofdstuk II brengt directieven voor de bibliothecarissen van jeugdboe- kerijen in hun werk met de school. Verder het programma van de geleidelijke lessen (9 graden), dienstig in de lagere school tot het mleiden van boek en boekerij,. D'an volgt een ontwerp voor een minimum-leergan’g voor de Middel- bare School (High School), 6 lessen. Vervolgens een leergang in het gebruik der bibliotheek voor normaalscholen en sectie (12 lessen). Ten slotte het schema voor een cursus met vraagstukken ten gerieve van de College- of Universiteitsbibliotheek ( 12 perioden). Zéér belangrijk zijn de aan het eind van elke rubriek toegevoegde bibliografische’ lijsten. Bij het doorloopen van de adreslijst der schoolbibliothecarissen valt op dat het Werk, evenals in de jeugdafdelingen der openbare bibliotheken, bijna uitsluitend in handen is van vrouwen. Een boek waar heel wat uit te leeren valt. HM Librairies and Adult Education. A Study by the American Library Association. 8°. 284 pp. Macmillan, NeW-York, 1926.JOs.ód. Dit is het Werk van een commissie die, op last van de Amerikaansche Vereeniging van Bibliotheken (A. L, A.), de studie ondernam van wat op het gebied van voortgezet onderwijs wordt verricht, en het aandeel dat de boekerij in dit werk heeft of moet nemen. Het doel der school is niet utilitair, maar geestelijk. Het werk der volksontwikkeling zet het werk der- school voort, maar de algemeene lijn ontbreekt. Om een overzicht te krijgen van de bedrijvigheid en van de leemten was het vooraf noodig een flinke en veel- zijdige documentatie aan te leggen. . Het verzamelde materiaal, de vrucht Van twee jaar studie, brengt mets verbazingwekkends of revolutionnair, maar de groote verdienste der commis- sie is geweest de onderscheiden Werkmethoden bij elkaar te hebben gebracht en gegroepeerd en er een bepaald, practisch werkplan uit te hebben gedes- tilleerd, . ■■■■. Om te beginnen moet meer aandacht geschonken worden aan de metho- des waardoor belangstelling in boeken en lectuur kan Worden opgewekt bij jongens en meisjes. Zoolang boeken alleen beschouwd worden als school- materiaal, als klassemeubelen, zullen zij niet aanvaard worden als vriendelijke gidsen in de oplossing van de levensvragen, of als bronnen van genot en ont- wikkeling. Dit vraagstuk blijft uitgangspunt en spil. 91