Volkslektuur en Schoolbibliotheken Wij verheugen er ons steeds over, wanneer de buitenwereld belangstel- ling toont voor het bibliotheekwezen en de dagbladen wijzen op de leemten, welke in ons openbaar leven voorkomen, al weten wij, dat de .outsiders- bemoeiingen veel verkeerde opvattingen wortel doen schieten en meer dan eens verantwoordelijke magistraten of ambtenaren hun licht opsteken bij meningen, die de toets van de degelijkheid of het klaar inzicht niet kunnen weerstaan. Wat zeer erg is, vermits een genomen initiatief soms geslachten lang drukt op de ontwikkeling van een instelling. Het kàn zeer zeker voorkomen, dat belangstellenden, gewapend met een doordringende blik een probleem in zijn geheel zien, van meet af en hun over- tuiging uitspreken in zoo’n vorm, dat een eeuw later de opvatting nog als gezond moet erkend worden. Gewoonlijk zal men dan moeten vaststellen, dat er van verwezenlijking niet veel gekomen is... Als « Het Laatste Nieuws » in een kort artikeltje nog eens terugkomt op het schromelijk te kort aan leeszalen in Brussel en het Brusselsche, dan spelden wij dit prikje op. Als « Climax » in « De Dag » van 18 Februari 1941 wijst op de achterstand te Brussel in zake het Vlaamse bibliotheekwezen, dan juichen wij toe, met dien verstande evenw.el, dat wij zeggen : pas op met dit soort van « absolutische uitspraken ». Zo goed bedoeld als zij zijn, zo verkeerd is soms hun uitwerking. Zeer goed is deze opmerking : « De vele Brusselsche scholen bezitten zelfs niet eens een bibliotheek ten » behoeve van het onderwijzend personeel, laat staan van de leerlingen. » Daar, waar wel een schijn van bibliotheek bestaat, is ze meestal gevuld » met. prulboeken zonder eenige didaktische waarde of met werken die allang > verouderd zijn. En dat Vlaamsche of Noord-Nederlandsche er bijna zoo » zeldzaam zijn als witte raven, zal alwie iets van de Brusselsche onderwijs- » toestanden afweet, niet het minst verwonderen. » maar zij geldt niet voor Brussel alleen, wat de verhouding betreft ten opzichte van het nederlanse boek. De commentaar, die volgt, is zeker minder gelukkig. « Uit een rapport van het te Genève gevestigd Internationaal Opvoe- » dingsbureau, dat volkomen los is van den Volkenbond, zoodat ook de » regeeringen van Duitschland en Italië er bij vertegenwoordigd zijn, konden » wij vernemen hoe weinig in België voor de schoolbibliotheken wordt gedaan. » Zweden en Finland, Hongarijë, Zwitserland en Portugal zijn ons, op dit » gebied, ver voor. De kosten der schoolbibliotheken worden er, in den regel, _ » door den Staat gedragen doch, zoo lezen wij, gemeentelijke subsidies en » vrijwillige bijdragen van partikuliere organisaties en van de ouders der » kinderen verhoogen menigmaal het bedrag dat voor de schoolbibliotheken 53 De Bibliotheekgids, XX, nr 4