en. de oefening van het geheugen. 155 : vamfte oorzaken is van die ramp zalige dom- heid en oi kune de in zaken van godsdienst, wele à rgaans bij den gemeenen man, J bij aanziertlijken, gevonden jan oefening van oet verbannens betere behoort í van dezelve;, ete wij denzulken 5 te worden: kee d aarin lust hebben ding zullen Dee. We « vinding leert u, dat men het een of ander van eene zaak in zijn geheugen kan bewaren zonder zich daarbij aan dezelfde woote ona eig den te neren. Dit noemt men zaak-geheus- gen, Oo men zekere woorden onthouden, zonder dat men er aan denke, wat zij beteeke- raan den naam van chter, blijven ons woorden, ape de zij e aanmerkingen le di noodig; tot eter verftand der volgende aanwijzingen. 1. Het woord- geheugen moet nooit “alleen gee vefend worden „ zoo als bij de zoo ftraks aan gevoerde , verkeerde oefening van hetzelve ge- fchiedt. a. Het meet nimmer met het zaak- geheugen , gelijktijdig, worden geoefend; dat is te zeggen: men moet de kinderen niet aanfporen , om alles met dezelfde woorden te zeggen, waarmede men hun, mendeling of fchriftelijk, iets heeft voore gedragen. De redenen hiervan zijn deze: voore ee Tst omdat het onthouden van dezelfde woor- K 5 den min