EE [14] Het verscheen voor ’t eerst in het Muzen- Album, Antwerpsch Letterkundig Faerboekje, voor 1844, blzz. 79-99, en is gedateerd g Nov. 1843. Het verhaal berust op een ware gebeurtenis, ver- meld o. a. in den Antwerpenaer, dd. 15 Nov. 1836 : « Eene jonge dogter woonende te Borgerhout, die behan- deld was geworden doór eenen kwakzalver, die haer beweêrde te verlossen van een lot dat eene kwaedaerdige hand, zoo hy zegde op haer geworpen had, is schielyk overleden voörleden vrydag. Den heer prókureur des konings heëft zich ter plaetse begeéven om overtegaen tot de opening van het lichaem, heft welk niet heéft aengeboden als spoóren van eene natuerlyke dood, het gevolg van een ongemak waer mede zy aengedaen was. De geneésmiddelen geleverd doór den kwakzalver zyn in beslag genomen. Een vervolg voór het feyt van afperssing en onwettige uytoefening der geneêskonst zal ongetwyfeld ingerigt worden tegen dezen persoon die verscheyde persoonen schynt misleyd te hebben. Deze omstandigheden zyn getrok- ken uyt een fransch dagblad dezer stad, en in een ander vinden wy de volgende : Daer is geen gerugt te Borgerhout als van een huys dat ’s nagts bezogt word dóor eenen onzigbaeren geest. Eene vrouw welke dit huys bewoonde is gestorven van den schrik welken haer deze verschyningen hebben veroorzaekt. Ver- scheyde kloeke mannen die aen den wederkomenden hadden willen het hoofd bieden én die zich in het huys geplaetst hadden met eenige potten bier, hebben de plaets moeten ruymen, verschrikt van alles wat zy gehoord en gezien hadden : zoodanig is het volksgerugt. Men verzekert dat het lichaem dezer vrouw 24 ueren na haere dood is warm gebleêven en dat de opening er van bevolen is doór de overheyd op zaterdag ; men voegd er by dat de genéesheeren bevolen hebben het E beddegoed dezer vrouw te verbranden: wy waerborgen de El egtheid niet dezer gezegdens ». 18 Nov. Verspreid wordt het prospectus van Conscience’s E Geschiedenis van België. | (Den Antwerpenaer, 1843, 18 Nov.).