samen De eerste vragenlijst werd gestuurd naar 340 hoofdbibliothecarissen van onderzoeksbibliotheken in 18 Europese landen, geselecteerd aan de hand van de World of Learning. Er kwamen 231 antwoorden binnen, hetzij 68/6. De tweede vragenlijst, bestemd voor de onderzoekers, vertrok naar 1000 universiteiten. Hier werden slechts 171 antwoorden ontvangen, hetzij 17/o De vragenlijsten hadden betrekking op volgende onderwerpen : onthaal en openkastsysteem, de opleiding van de onderzoeker als bibliotheekgebruiker, verhouding centrale bibliotheek en instituutsbibliotheken, de documenten ter beschikking van de onderzoeker, het contact tussen bibliothecaris en onderzoeker. We geven hier kriskras door mekaar enkele resultaten : $ 81% van de bibliotheken zijn alle dagen open, behalve de zondag ; 69,2 96 zijn gans de dag zonder onderbreking open en van deze 69,296 zijn 30/6 open gedurende 10 à 12 u per dag ; 41 96 van de bibliotheken hebben geen jaarlijkse sluiting, 2096 sluiten gedurende 1 maand, 1996 gedurende 15 dagen. - de meeste bibliotheken hechten veel belang aan hun onthaal- en informatie- dienst : 8696 beschikt over dergelijke dienst; het merendeel van de ï- bliotheken M 31 96) beschikt over een openkastruimte voor 10.000 a 50.000 I 31 96 van de onderzoekers gaf toe dat zij op het ogenblik van de eerste onder- zoeksopdracht geen bibliografie kon samenstellen, 41 96 was me* in^ ®en bibliografische fiche op te maken en 5096 wist met hoe de verschillende biblio- grafische classificaties te gebruiken. I over de functie van een centrale bibliotheek in verhouding tot de instituuts- bibliotheken lopen de meningen erg uiteen : volgens de enen dienen e ms i ten hun collectie alleen af te stemmen op de studenten en dient de centra bibliotheek vooral uitgerust te worden met het oog op het onderzoe _ g de anderen ligt het zwaartepunt van het onderzoek g die niet meer actuele literatuur dienen af te voeren naar de centraiebibhotheeL Heen onderzoeker die een werk ter inzage vraagt, kan dit m 63/o van de bibliotheken op minder dan een kwartier tijd ontvangen. - 76 96 van de bibliothecarissen menen dat de prijs van de foto P § belemmering vormt om van deze dienst gebrui te ma te onderzoekers zijn bereid voor hun wetenschappelijk werk gedeeltelijk zelf te * bibliothecarissen en onderzoekers staan dikwijls nog ver van mekaar af omdat de bibliothecaris niet op zijn juiste waarde wordt geschat. Th. B Volwassenenvorming W. G. Van Dijk, Openbare Bibliotheek en Open School, in ; Bibliotheek en Samen- leving, 6 (1978), mei, p. 119-122. Het artikel is een bewerking en samenvatting van de inleiding die de auteur, diretdeur van de openbare bibliotheek te Breda heelt gehouden op de stud,edag Bibliotheekgids- Jg. 54 - Nr. 4 - 1978 / 253