Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) 1
• Informatie zoeken en vinden
• Kunstenaarsboeken doorgelicht en gecatalogiseerd
• In archieftijdschriften gelezen
Informatie zoeken en vinden
Het leidt geen twijfel dat processen rond het zoeken en
vinden van informatie een uitermate belangrijk onderzoeks-
domein vormen in de bibliotheek- en informatiewetenschap.
Traditioneel valt het onderzoek op dit domein uiteen in
twee kampen. Enerzijds is er het kamp van de Information
Seeking, dat wortels heeft in bibliotheekwetenschappen en
sociologie. Het onderzoek in dit kamp spitst zich toe op de
manier waarop mensen omgaan met informatie en infor-
matiebehoeften, hoe mensen informatie gebruiken om een
taak of probleem op te lossen, welke stappen ze daarbij
ondernemen... Vanuit dat oogpunt is het zoeken slechts
één van de vele manieren waarop mensen met informatie
kunnen omgaan.
Anderzijds is er het kamp van de Information Retrieval, dat
vooral een sterke impuls uit de informatica heeft gekregen
(bv. de TREC-conferenties). De centrale vraagstelling in
dit onderzoek betreft de manier waarop zoveel mogelijk
relevante documenten in een systeem kunnen worden terug-
gevonden (traditioneel in termen van precision en recall,
recenter ook met relevance ranking).
Beide tradities werken grotendeels los van elkaar. Het
Information Seeking kamp meent dat men in Information
Retrieval te weinig aandacht heeft voor gebruiker en context,
en disproportioneel veel voor technologie. Omgekeerd krijgt
Information Seeking het verwijt academisch en theoretisch
te werk te gaan, zonder dat dit veel bruikbaars oplevert om
concrete informatiesystemen te verbeteren. In dit boek trach-
ten Peter Ingwersen en Kalervo Jarvelin de weg te wijzen
naar een nieuwe holistische onderzoeksaanpak: beide
tradities moeten geïntegreerd worden in één onderzoeksper-
spectief, Information Seeking & Retrieval (IS&R). Niet toeval-
lig beschikken beide auteurs over een ruime ervaring in de
twee onderzoekstradities.
Het werk ït
opgedeeld in
negen hoofd-
stukken. Na
de algemene
inleiding stellen
de auteurs
het Cognitive
Framework voor
(hfst. 2), een the-
oretisch kader
waarop de rest
van het boek
gestoeld is. In
dit hoofdstuk
komen essenti-
ele concepten
zoals 'informa-
tie', 'kennis' en
'betekenis' aan bod. Omdat het cognitieve standpunt in de
jaren 1 970 vaak het verwijt kreeg te individualistisch te Sip,,
leggen de auteurs sterk de na druk op het belang van de
context en de (sociale) omgeving.
De drie volgende hoofdstukken (3 t.e.m. 5) bieden een
breed overzicht van onderzoeksvragen, -methodieken,
-bevindingen en openstaande problemen in respectievelijk -
Information Seeking, systeemgeoriënteerde Information
Retrieval en cognitieve Information Retrieval (van pakweg
■960 tot nu). Hoewel deze hoofdstukken doelbewust slechts
een selectie bieden van het onderzoek in deze domeinen,
vormen ze - mee dankzij de uigebreide referentielijst - een
goéd en gedegen overzicht. De ervaren lezer kan wellicht
delen van deze hoofdstukken overslaan, maar voor de
minder ervaren lezer zijn ze erg verhelderend.
43 |