Full text |
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<text>
<p>handelen, dan een bondgenootschap des volks aan te nemen, dat met eene slavernij der massa gelijk staat. Het volk is offerwillig en wantrouwt weinig; de bezitters ziin juist het verkeerde en daarom overal waar de gevulde beurs te samen vecht met den blauwen kiel, is het de laatste die de kastanjen uit het vuur haalt en de eerste die ze oPpeuzelt. Trachten wij, vrienden, dat dit weder het geval niet worde, want... Maar zich zelven onderbrekende, zeide hij : Maar neen, gaan wij aan ons verhaal voort. Al de mannen zaten aandachtig te luisteren en vonden veel genoegen in die voor hun nog vreemde uiteenzetting over het ontstaan der onwenteling. -- In Vlaanderen, zoo begon hij op nieuw, is de beweging het eerst uitgebroken en het ergst geweest, wat van den machtigen invloed der geestelijkheid aldaar getuigt. Zoowel de hoogste als de laatste kerkbediende trok te velde, liep de hutten, burgerswoningen en kasteelen af, om handteekens te krijgen op de verzoekschriften, waarin meer rechten voor de geestelijkheid werd gevraagd .Let wel op,ik zeg meer rechten 'OOr de geestelijkheid, omdat het inderdaad zoo was. Zoo weinig was het volk ontwikkeld en tot opstand tegen de hoogere standen gezind, dat men het heeft kunnen doen tieekenen en vechten, zonder het één enkel recht te beloven, qat waarlijk eenige verzachting aan zijnen rampzaligen toestand brengen kon. Enkel hier in de hoofdstad zijn er eenige honderde werklieden, die iets meer van de omwenteling wenschen dan het verdrijven der Hollandsche meesters en ze door Belgischen te doen vervangen. Met duizende, met honderd duizende handteekens kwamen er op die verzoekschriften. Het was... Op eens hield André op, omdat hij een man haastig de traPpen hoorde oploopen en de kamer naderen. Wat mocht dit zijn? Ook zijne vrienden hadden het gehoord en waren juist</p>
</text>
|