Full text |
Bibliotheek- & archiefgids, 83 (2007) 6
Vlaams applicatieprofiel
XML-(srv) syntax gebruikersinterface toelichting
■ÉilN ' ■5 otMëffll voorlopige versie van de educatieve content
fflwli definitieve/afgewerkte versie definitieve versie van ce educatieve content
révision herziene versie herziene versie: Vil de eaucatieve content
not ovoilable (nog) niet beschikbaar de educatieve content is niet óf nog niet beschikbaar
Voorbeeld van een vocabularium, overeenkomstig SCORM, en vergezeld van XML-binding.
Er werden enkele werkvergaderingen georganiseerd waar-
bij de verschillende leden van de projectstuurgroep, onder
wie vertegenwoordigers van Vlaamse educatieve uitgeve-
rijen en van het Vlaamse onderwijs, aanwezig waren. Op
basis van de criteria 'nuttigheid' en 'haalbaarheid' werden
afspraken gemaakt over de velden en over de specifieke
vocabularia om de standaard bruikbaar te maken in een
Vlaamse onderwijscontext. Daarna volgde een toetsing van
de keuzes aan enkele technische vereisten van LOM en
SCORM. Tevens werd verslag uitgebracht op verschil-
lende gebruikerscommissies en konden leden van de
gebruikerscommissie via mail, hun opmerkingen bezor-
gen. Dit leidde tot de versie 1.0 (versie 27.1 2.2006).
De versie 1.0 werd gevalideerd in de periode januari-
augustus 2007. Het profiel werd vergeleken met het
Europese profiel dat de Vlaamse Dienst voor Arbeids-
bemiddeling hanteert voor de beschrijving van zijn
elektronische cursussen, het European Schoolnet-pröfiel,
het Nederlandse profiel voor het primair, voortgezet
en beroepsonderwijs en volwasseneneducatie, het
Vlaamse Klascement-profiel. Voor het opzetten van een
repository van cursusmateriaal van BIS-online (Begeleid
Individueel Studeren van de Vlaamse Gemeenschap)
werd het profiel voor de eerste maal in een reële omgeving
getoetst op haalbaarheid. De gebruikerscommissie van juli,
2007 legde de definitieve keuzes vast.
Het binnen Pubelo ontwikkelde Vlaamse applicatieprofiel is
gebaseerd op de Nederlandse vertaling van de IEEE LOM
standard 1484.12.1-2002, gepubliceerd als Conceptnorm
voor Leerobject-metadata: Nederlandse vertaling: Definitieve
versie 1.1/ onder redactie van Peter B. Sloep, Frank Benne-
ker, Pierre Gorissen, in opdracht van NEN, normcommissie
Leertechnologie (http://www.cen.eu/cenorm/businessdo-
mains/businessdomains/isss/activity/lomversiel 1 .pdf)
Verschillen met IEEE LOM en relatie met SCORM
Op een beperkt aantal plaatsen wijkt hef Vlaamse applicatie-
profiel af van de IEEE LOM-standaard;
• IEEE LOM schrijft enkel het gebruik voor van optionele
velden (optional). In het Vlaamse profiel maken we een
keuze voor een beperkt aantal verplichte velden (manda-
tory) en onderscheiden we daarnaast ook een speciale
soort van optionele velden die wij aanduiden mét de term
'aanbevolen' ;
• in de Vlaamse standaara is een veld 6.4 ''Open content'
toegevoegd.
Om technische interoperabiliteit te verkrijgen, is gekozen
voor minima Ie conformiteit met SCORM 1.2 on SCORM
2QQ4Bn de XML-vcrwoording is zoveel •mogelijK het
SCORM Restricted Vocabulary (SRV) gerespecteerd.
<title>
<langstring xmL: lar.g-"nl">Agressi.e</£|angsrrir.g>
<langstring xml : lar.g="er.">Agress.ion</lar.gstring>
iMjüKyi’
Voorbeeld van eèn XMbbinding
voor aanduiding van titels in verschillende talen:
Vocabularia
Daar waar nodig voor de Vlaamse onderwijscontext is een
voorstel geformuleerd voor specifieke vocabularia. Dit is het
geval voor 5.2 Soort Leermateriaal alternatief 2, 5.6 Con-
text en 9 Classificaties. In de andere gevallen blijven we zo
dicht mogelijk bij LOM in de XML-verwoording en stellen we
Nederlandse vertalingen voor de gebruikersinterface voor.
Een applicatieprofiel neemt de vorm aan van een tekstdocu-
ment of (meestal) een tabel van alle mogelijke data-olemen-
ten en voorafgegaan door een verklarende uiteenzetting,
met aanduiding van dekking en doelgroep. Elk data-elemenf
kan dan weer verschillende attributen bevatten. Om een
applicatieprofiel te implementeren in een elektronische
omgeving dient het ten slotte omgezet te worden in een
binding, zeg maar een mediumonafhankelijke modellerings-
taal (bv. XML) zodat de data-elementen machineleesbaar
worden.
7 |