Deel 1 bevat een overzicht en een kort commentaar van de in gebruik zijnde nor- men. Deel 2 bevat een volledige bibliografische beschrijving van deze normen, met vermelding van de prijs en waar ze kunnen besteld worden. Opleiding — evaluatie F. W. Lancaster, Guidelines for the évaluation of training courses, workshops and seminars in scientific and technical information and documentation. Paris, Unesco, 1975. Dit rapport heeft tot doel richtlijnen samen te stellen voor de evaluatie van cur- sussen, werkvergaderingen en seminaries op het gebied van wetenschappelijke documentatie. Met uitgebreide literatuurreferentie en diverse vragenlijsten. Th. B. Reprografie Peter G. New, Reprography for librarians. London, C. Bingley, 1975. Dit boek is ontstaan uit een 15 jaar lange praktijk als docent reprografie voor studenten in de bibliothéconomie. Handelt over de definitie van reprografie, over de keuze van een bepaalde machine, over microcopy, fotocopie en reproductie. Tech- nische details worden zoveel mogelijk achterwege gelaten. Voor- en nadelen en ge- bruiksmogelijkheden van de diverse machines zijn voor de auteur belangrijker. Voor de kosten worden zo weinig mogelijk absolute cijfers vernoemd, aangezien deze vlug verouderd zijn. Met alfabetische index. Th. B. Schoolbibliotheekwerk Les centres de documentation et d’information dans l enseignement, in : Media (1977) 88-90, 80 p. Nummer gewijd aan documentatiecentra. Eerst wordt de organisatie besproken. Vervolgens wordt een definitie gegeven van de functies van documentalisten in het secundair onderwijs. Over documentatiecentra in het secundair onderwijs ver- schenen tot nu toe weinig publicaties, vandaar het belang van dit nummer. Documentatiecentra in verschillende scholen komen aan bod. Bibliotheekgids — Jg. 53 — Nr. 2-3 — 1977 / 16 3