fotokopie. De meeste gebouwen zijn niet voorzien van air-conditioning, maar worden wel door de aangewende materialen en de constructie zo op- timaal mogelijk geconcipieerd. Het hoeft daarom geen betoog dat aan de meeste scholen op het hoogste onderwijsniveau heel wat onderzoek wordt gedaan om deze problemen het hoofd te bieden. Deze uiteenlopende en zeer ernstige problemen verlenen een eigen ka- rakter aan de bibliotheekscholen wat uit menig gesprek is gebleken. De professionele opleiding in India dateert van 191116 en is tot stand gekomen onder Amerikaans impuls. Het eerste handboek werd uitgegeven in 1916. Dank zij S. R. Ranganathan ontplooide de opleiding in het zuiden en vanuit Madras zich meer systematisch vanaf 1929 met reeksen zomercursussen in samenwerking met de universiteit van Madras, die in 1937 het initiatief overnam en de eerste werd om een eigenlijke universitaire opleiding in te richten. Later volgden Bombay en Delhi. De verschillende bibliotheekorga- nisaties hebben de merkwaardige uitbreiding van de opleiding over het gehele territorium in belangrijke mate op hun blazoen ingeschreven. Thans poogt men tot een verregaande integratie en eenheid te komen. In 1958 creëerde de universiteit van Delhi als eerste een afzonderlijk lichaam, het Tnstitute of Library Science’, dat begon te opereren onder leiding en controle van de academische overheid en ook beantwoordde aan de universiteitsnormen. Thans wordt aan 38 universiteiten een ‘bachelor’s degree’ in ‘library science’ afgeleverd en aan 10 universiteiten kan men een Master’s degree’ behalen. De Indiase bibliothecaris is zich buitengewoon goed bewust geweest van het belang van deze initiatieven en het verbaast niet dat de vorming van vaklui een georganiseerd bibliotheekleven in het leven heeft geroepen en dat het niveau van talrijke bibliotheken aanzienlijk verhoogd is in vergelijking met een tiental jaren geleden. Op hun beurt vragen die bibliotheken nu hoog gekwalificeerd per- soneel. De opleiding is onderverdeeld in verschillende niveaus : de basisopleiding’ die als doel heeft elementaire, praktische kennis voor het dagelijkse werk te verstrekken. Om een dergelijke opleiding te volgen is een diploma van de high school nodig. De cursus duurt gemiddeld 6 maan- den en biedt de mogelijkheid in een plattelandsbibliotheek te werken of een eenvoudige post in een grote bibliotheek te bezetten. Een vergelijking met de huidige opleiding tot de Akte van Bekwaamheid in België is mogelijk ; De zogenaamde diploma-cursus’ voorziet in een tweejarige opleiding en kan vergeleken worden met deze in onze bibliotheekscholen. Nochtans wordt minder aandacht besteed aan algemene cultuur dan aan techniek. Dit 16. De openbare bibliotheek-idee startte met J. H. Stocquel’s A scheme for the establish- ment of a public library at Calcutta in 1835. 60 / Bibliotheekgids—Jg. 54 — Nr. 1 — 1978