de handschriften der 15° eeuw; want al begint de vrije en zelfstandige ontwikke- ling der Noord-Nederlandsche miniatuur- schilderkunst eerst omstreeks 1420, de handschriften der 14° eeuw sluiten daarbij zeer goed aan. De enkele handschriften, vóór de 14° eeuw in Noord-Nederland ontstaan, zijn daarentegen niet opgeno- men. Het eindpunt der verzameling wordt ongeveer bepaald door het jaar 1525, toen het “handschrift geheel verdrongen was door-het gedrukte boek. Als Noord-Ne- derlandsch werden bij het verzamelen beschouwd de handschriften, ontstaan in het Bisdom Utrecht of in de deelen der aangrenzende bisdommen die thans be- hooren tot het Koninkrijk der Nederlan- den. Uit deze verzameling konden de bewer- kers een aantal kenmerkende voorbeelden kiezen en daarbij hebben zij niet alleen gezocht naar de meest typische vertegen- woordigers van de verschillende scholen, maar ook naar bladen met het fraaiste effect van decoratie en met de belangrijk- ste voorstellingen en vooral aandacht ge- schonken aan zulke handschriften, die het best de voortgang der verluchtingskunst, haar groel, opkomst en langzaam afster- ven, illustreeren. Ongeveer voor de helft werd de keuze gedaan uit codices, die zich in Nederland- sche bibliotheken en verzamelingen be- vinden (te Amsterdam, ‘s-Gravenhage, Groningen, Haarlem, Leiden, Middelburg, Utrecht, Warmond) en voor nagenoeg een vierde deel uit handschriften, welke door de bewerkers zijn aangetroffen in Enge- land waarheen door de groote verzame- laars in de 18° en 19° eeuw zooveel is overgebracht (in bibliotheken te Cambrid- ge, Londen en Oxford en in particuliere collecties); de rest is in vele verzamelin- gen verspreid (te Antwerpen, Brussel, Gent, Luik, Parijs, Romen, Kopenhagen, Krakau, Weenen, Berlijn, München en eenige andere steden). De handschriften zullen worden afge- beeld op ongeveer 240 platen in lichtdruk, die alle zijn vervaardigd met de oorspron- 68 kelijke naar de handschriften zelf semaak- te negatieven, en waarvan |2 platen in kleuren, direct naar de handschriften op- genomen, worden uitgevoerd. Behalve miniaturen zullen van elk handschrift ook voorbeelden van de verdere verluchting en van het schrift worden gegeven, zoo- dat men zich steeds een volledige voor- stelling kan maken van het geheel. Op de platen wordt gedrukt (inhet Nederlandsch en het Fransch) de korte titel van het handschrift, waaruit afbeeldingen zijn ontleend, de plaats en de verzameling, waar het zich bevindt, met de nummers van het handschrift zelf en van de gere produceerde bladen en ten slotte den tijd en, als men dit met eenige zekerheid kan 1 £ bepalen, ook de plaats, waarin het hand- ; schrift is ontstaan. In den tekst (in het Nederlandsch en het Fransch) die het werk zal vergezellen, zal men van elk handschrift een korte beschrijving vinden, een beknopt overzicht van den inhoud, een lijst der miniaturen en een karakteri- stiek der geheele verluchting. Daaraan zal nog een inleiding voorafgaan met een schets van ds ontwikkeling der miniatuur- schilderkunst in Noord-Nederland. ] ] Deze kunst is niet alleen als aantrekk lijk studie-onderwerp van groot belang, maar ook als hulpmiddel om onze kennis van de ontwikkeling der schilderkunst te vermeerderen. Want van vele handschrif- ten kan men door allerlei uiterlijke om- standigheden den tijd bepalen en soms ook de plaats, waar zij zijn geschreven en verlucht, en op die wijze verkrijgt men een nagenoeg volledig beeld van den voortgang der schilderkunst. Vooral voor Noord-Nederland, waar het tijdvak der 15° eeuw nog zooveel problemen stelt, belooft een samenvattende bewerking der miniaturen zeer belangrijke resultaten. Omdat juist daar onder den invloed der beweging, die uitging van het Klooster Windesheim, het boek zulk een groote beteekenis had gekregen voor het geeste- lijk leven, ‘bestond er zonder twijfel in breede kringen der bevolking liefde voor het boek; en bij uitstek voor het kerkelijke