Full text |
Normen
Draft : standards for university libraries, in : College and research libraries news.
39 (1978), 2, p. 89-99.
Het hier voorgestelde ontwerp is het resultaat van een samenwerking in Amerika
tussen de 'Association of Research Libraries’ en de 'Association of College and
Research Libraries’, die hiervoor in december 1975 een werkgroep hadden
samengesteld. Het heeft betrekking op universiteiten met doctoraalprogramma s.
Men vroeg zich af of de voorgestelde normen kwalitatief of kwantitatief moesten
zijn Uiteindelijk was men van mening dat het moeilijk is kwantitatieve normen
vast te stellen voor het geheel van de groep waaronder men universiteitsbibliothe-
ken rangschikt. Wel kunnen enkele kwantitatieve benaderingswijzen interessant
zijn voor gelijkaardige instituten binnen deze groep. Deze- :kwantitetieve
benadering wordt in een appendix weergegeven. De normen zelf .^lU®n ^er
een algemeen kader weergeven waarbinnen ruimte blijft voor individuele toepas-
singen Aan de basis van de tekst ligt de idee dat de bibliotheek het hart is van de
universiteit. 1h
Rapporteren
Rudolf Geel. Hoe zet ik mijn gedachten op papier : het schrijven ||BB
wetenschappelijke teksten en groepsverslagen. Muiderberg, Dick Coutinho,
112 p. ISBN 90-6283-501-5.
Veel mensen moeten geregeld, tijdens hun studie of bij de uitoefemng van hun
beroep, een tekst schrijven waarin zij op leesbare wijze verslag uitingen van
hun ideeën en ervaringen. Dit schrijven wordt meestal als een
ondergaan. Bovendien wordt de kunst van het schrijven nog maar weinig syste-
matisch onderwezen. MÊÊË WÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊi
In dit werk wordt een strategie beschreven die het redigeren v
soorten teksten kan helpen vergemakkelijken. f hpt
Uit de inhoud: Het schrijfproces .(Gedwongen schrijven ; gBHg
schrijfproces; Het schrijven van een eerste versie ; Öpnienw smic■BBg
afwerking ; Het "vormgeven" van ideeën) ; Het schnjven van <*" g|fi&|
lijk verslag (Eisen aan wetenschappelijke geschriften ; BH| «n
groepsverslag ; "Schrijven" ; onderzoek en onderwrjs (Taalbeheersmg De lezer
als onbekende ; De produktie van teksten ; Taal en denken ; . J ; Bijlage. De
verzorging van kopij.
TI D T
Schoolbibliotheken
Library Association, Ubrary resource provision in schools : guidelines and
recommendations. London, Library Association, 1977, 57 p. t 1./5.
Bibliotheekgids^ Jg. 54 - Nr. 4 1978 / 251 |