Full text |
of het dagelijksch bestuur, bij het zoeken naar een betrekking of het uitvoeren
van een werk.
Beroepstrots moet u aansporen lid te worden van de vereeniging welke
zulke onmisbare uitgaven bezorgt als de boekenlijsten, de bibliotheekvlugschrif-
ten, <(De Bibliotheekgids». Neem deel aan dit scheppend werk.
De Vereeniging verdedigt uw boekerij en uw belangen. Sluit aan en steun
ook haar !
REKLAttE-UITGAVENj IN DE OPENBARE!
LEESZAAL
Her artikel van Saskia Lobo dat onder deze hoof ding in « Bibliotheekle-
ven» (April 1927) verscheen, bracht me op het idee een verzameling aan te
leggen van de merkwaardigste reklame-uitgaven welke door Nederlandsche fir-
ma’s, gratis of tegen geringe vergoeding, ter beschikking van openbare lees-
zalen en bibliotheken worden gesteld.
Doel was eveneens de aandacht onzer eigen groote nijverheids- en handels-
firma’s te vestigen op deze methode welke de reklame op een hooger geestelijk
en esthetisch plan brengt. Dat onze Noorderburen ons hierin voor zijn hoefl
niet te verwonderen : het hooger algemeen kultuurpeil drukt ook zijn stempel
op het zakenleven. Maar dat er hier te lande, niets wat ook maar eenigszins d<
Nederlandsche reklame-uitgaven benadert, werd verwezenlijkt is toch al te bar
Het blijkt nog niet tot onze nijveraars te zijn doorgedrongen dat een plaatjes-
album met aantrekkelijken tekst een sterk begeerd bezit is, vooral bij de jeugd :
dat juist de verzamelzucht van kleurplaatjes den verkoop van het produkt sterk
bevordert. Denk maar even aan den hang naar de vooroorlogsche Toblerplaat
jes ! Ook het tegen inlevering van bons verkrijgbaar stellen van speciaal dooi
de firma uitgegeven boeken is een zeer verstandige en doeltreffende reklame
Een Nederlandsche firma (Van Houten’s Cacao, Weesp) ging zelfs verder
zij geeft een tijdschrift uit : « Ons Eigen Tijdschrift », weliswaar uitsluitend
bestemd voor haar verbruikers, maar dat zich in den tekst, gewijd aan letterer
en kunst, volstrekt van reklame onthoudt.
Waar blijft in ons land de tegenprestatie? Wij weten best dat ons handels-
en nijverheidsleven, sterk verfranscht als het is, bezwaarlijk iets had kunner
leveren waar Vlaamsche bibliotheken of de Vlaamsche jeugd geestelijk voordee
zouden uit halen, maar er is een kentering aan gang, en waarom zouden mach-
tige Vlaamsche firma’s als bvb. De Beukelaer en Gevaert hier geen baanbre-
kend werk verrichten?
Een korte bespreking van wat we ontvingen kan slechts een flauw bese:
geven van het puike werk dat Nederland met zijn leklame-uitgaven heef
gepresteerd.
OEIEFABRIEKEN CALVÉ, DELFT. Johan Fabricius : De wonderbar*
avonturen van Arretje Nof. 5 deeltjes oblong in een artistieke kaft. Juweeltjes
van typografische verzorging met kleurprenten en teekeningen van den auteur, |