Fritz Mayer van den Bergh als Bruegelpionier Brief van Henri Hymans aan Fritz Mayer van den Bergh
12 25 50 100
23 assets
Opvallend aan Fritz’ verzamelaarscarrière was dat hij ondanks de academische precisie waarmee hij zijn Bruegel-aankopen onderzocht, er nooit zelf wetenschappelijke artikels over publiceerde. Zelfs de eerste publicatie ooit over zijn topstuk Dulle Griet, die verscheen in ‘La Gazette des Beaux-Arts’, besteedde hij in 1897 uit aan Henri Hymans, de conservator van het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel. Hymans deed al jarenlang onderzoek naar het grafische oeuvre van Pieter Bruegel de Oude, en bevestigde in 1894 na de aankoop van de vermeende Pieter Bruegel de Jonge Fritz’ vermoeden dat het werk wel degelijk Dulle Griet was. Was Fritz te bescheiden om zich te profileren als kunstkenner? Besteedde hij zijn tijd liever aan het opsporen van nieuwe kunstwerken? Of deed hij niet aan onderzoek om zijn expertise te verspreiden, maar eerder om zijn kennis aan te scherpen en een netwerk van gelijkgestemde zielen uit te bouwen?