Full text |
dat de staet
n fascisme en in nati
riementaire tanden de
lan van den Arbeid!)
de staat alle
3
ief in de kiem wordt
nen de-familie maar
op
die hij noodig heeft tot het be-
doen doot terzelfdertijd zijn bevoegdheid be
ius op san het doel van den staat te bepalen, Voor ons is de
ijke maatschappij omdat hij moet optreden voor het algemeen
e individuen, de familie en de andere zelfstahdige organisaties
Zijn teak AR duss PEET ven het omschrijven van wat het al-
sen bepaald en tot het samenbundelen van
dat le HI t dan ook noodzakelijk
ide poiitie en over middelen zou
reeren.
Ee
ag het uitvoeren
in beslag zóu wor-
an zal de staat
fenen die alleen
ze kan vervullen. Deze zijn o.a. lei-
perkend optre den; al naar de gele
ijkheid dat eischt''(Q.A.)
praak: zoowel met. "l'état providen-
@ Ci
2ANSPOTLE
of. den
in ons iand bestond heeft evenwel die samen
verwezenlijken, omdat de klemtoon steeds ge-
compromis tusschen de tegeústrijdige belangen;
SDACROPPRE LAKE DOE door een gezonde uitbouw van
zin gal het mogelijk worden de sociale vrede te
hillende kpnanbe in degelfde richting zullen
dn belangen; zal de staat zelf zijn
zich vergenoegen met de algemeene leiding der
van hun besluiten, De maatschappij bestaat niet
arvan alle leden gemeenschappelijkc belangen heb
beroep angen moet dan ook aan de corporaties worden over-
gebied worden â ze corporaties dan tot grondslag gemomen
sinrichting. Volgens onze hooger opgegeven staatstheorie,moe-
evenwel zelfstendige líichaïhen blijven. Het etatistisch cor—
Ss of Duitschland, beantwoordt niet aan onze opvatting omdat
echts een machtsinstrument is in de handen van den staat.
hij mak geen illusiesscorporatisme brengt niet de oplossing aan alle
economische vraagstukken) we zien er slechts insde noodzakelijke voorwaarde om
oplossing te kunnen streven en om een overdreven staatsinmeng-
Ka dezen oorlog zullen we voor moeilijkheden komen te staan
dan die welke we in de laatste 20 jaar hebben doorgemaakt. De aan—
nieuwe omstandigheden zel nog vecl lastiger zijn. De problemen zul
blijven, zelfs in êe nieuwe orde.Daurom juist is het noodig dat we
ilijkheden die iedere volledige oplossing in den weg stonden, ZOO
van de haan ruimen.
u
€
VE
n ten slotte onszelf zijn en blijven. De groote fout van het verleden
geweest dat er een kloof leg tusshen het volk en den staat. Die toe-
worsteling tusschen het vólk en den staat om eon stukje recht; heeft
ige kanten. Doch er is ook een lichtzijde aans nu staan we voor een
met een volk dat GOE den AN 4AGREELT. pept SEND, El
e Het iiberalis-
igheid en handhaving der
ook
isme, dat zeker het mo-
dat de helft der be
moe
nou
Ae an sven=-
wi
ien
ket Zeg
Zoe
zoovele ;
den onde voeren.
LDWIN.
5
Voor het voik van van neer dean
ingewikkelde systen
eit onsen Ze veeleer
mensch zoowel d.
GEZIN en
van den
pen va en. het
anders dan der
tot volledi
werd bedoeld, aan dien-
in de genadcordesde
JP
d
te ze verstand en dn zijn gemoed te raken.De
he det hun huwelijk zijn levende beteekenis vindt
1 van het volks wakruit ge zelf zijt gebogen, op=
dan vandaag en voor n veel meer wt
ook aen hun
s Gals
niet bekennen dat in Vie snderen; bij vele arbeiders, handelaars
en Antellectuecten die zin voor hun HUWLLIJK, voor den STAAT en voor de KERK is
7 4
verloren? Is het daarom niet dat we zoover van God, zonder nationaal gevoel en
zonder gemeenschapszin een zuiver materieel leven leiden, waaraan zelfs geleide
lijk de menschelijke beginnen te ontbreken? De ouders hebben geen kinde-
rens fe arbeiders werken niet, het geldwezen verliest zijn eigenvoi Ik uit het oog;
de inteliectueelen vergeten de rol var hun zending de soldaten vluchten voor den -
ti d. Dit beeld, el is het te scherp; ligt in de lijn van hetgeen we gisteren
worden waren.
IS EEN VOLK
T VORK VAN MEN-
ATUURLIJK LEVEN?
rijkere vorm van
zenis van families
Ee etooke kulturen nu
s dezer waarden en in het be-
Leuwen dan dat
EB ge-al
E de ize bt ge
20 z avondsals ze
at ppen en wangen het .
“be
sten moet gewezsst zijn
God zouden voelen dien
nast deze der velen die
zanie z 3 te
? |