Full text |
gate
litteraire aristocratie en een litterair prole-
tariaat zullen bezitten, terwijl de litteraire
„middenstand zal verdwijnen. De littera-
tuur van beteekenis zal kunnen bestaan, en
de waardelooze lectuur zal bloeien.
— Zoo besluit Lybecker. Is dat mis-
schien niet nóg te optimistisch ? Er zou
enkel plaats zijn voor een litteraire aristo-
cratie en een litterair proletariaat, voorspelt
hij. Maar een beginnend schrijver, ook
met het grootste talent, heeft op zijn best
heel-wat door te maken voor hij tot de
eerste soort behooren gaat. Zal de duurte
van het boek en de moeilijkheid om een
uitgever te vinden aan de meeste eerlijke
jonge krachten den weg niet afsnijden ?
Voorlichting van het publiek kan hier
alleen helpen, en deze voorlichting moet
hoofdzakelijk uitgaan van een goed inge-
richt en deskundig geleid bibliotheekwe-
zen.
Zeer belangrijk is in verband met deze
Deensche klacht een « door een boekver-
kooper ® geschreven artikel in The Publi-
sher's Circular (London). Wij halen er uit
aan:
« De productie van boeken neemt steeds
toe, en hun kwaliteit neemt steeds af. De
nieuwe boeken nemen steeds meer in aan-
tal toe ; zij zijn over het algemeen beter
gedrukt, op beter papier dan vijftg jaar
geleden ; doch wat betreft inhoud, stijl,
compositie, zijn zij op enkele schitterende
uitzonderingen na, in alle opzichten min-
der. Wij hebben ons niet bezig te houden
met de oorzaken van deze degeneratie, wel-
ke slechts één uiting is van de geheele da-
ling van den algemeenen smaak. Het is
voldoende het feit vast te stellen en zijn
uitwerking op den boekhandel te onder-
zoeken.
« De vraag naar nieuwe boeken, in het
bizonder naar nieuwe romans, overtreft
het aanbod. De meesten lezenliever een
nieuw verschenen boek, zij het ook slecht,
dan een van ouder datum, zij het ook
goed. Sentimenteele en sensationeele ver-
halen, welke op geen hooger peil dan de
penny-verhalen van twintig jaar geleden
staan, worden tegenwoordig verkocht voor
7, 8 en 9 shilling.
34
« Deles welke de boekverkooper hier-
uit kan trekken, schrijft de man, is even
duidelijk als belangrijk. Sedert de kwaliteit
der boeken afneemt, dient de markt voor
boeken te worden gezocht bij een minder
eischend doch grooter publiek. Niet aan
de uitgelezen weinigen, doch aan de groo-
te ongeschifte massa mannen en vrouwen
dienen boeken te worden aangeboden en
verkocht. Dit publiek bestaat en de-boe-
ken die er voor geschikt zijn worden uitge-
geven. Laat de boekhandelaar, hun verkoo-
pen wat zij noodig hebben ; als man van
smaak moge hij dat betreuren, doch als
handelaar dient hij tevreden te zijn met
den ruil. »
En als een teeken, dat het hier een zeer
ernstige en algemeene crisis geldt: De
Manchester Guardian van |4 September
bevatte een hoofdartikel over « Slechte
tijden voor goede boeken *, waarin o. a.
telezen staat dat de ernstige schrijver,
die geen groote populariteit bezit, er geen
gat meer door ziet. Zoolang een six-shilling
roman mits een bedrag van ongeveer veer-
ug pond kon worden uitgegeven was een
geringe verspreiding voldoende om de
kosten te dekken en eenige kans op winst te
geven. Maar thans denkt een uitgever twee
of driemaal over elken roman na waarvan
hij niet zeker weet dat hij populair genoeg
van aard is om een verkoop van ten minste
eenige duizenden te verzekeren. De beste
boeken komen daardoor in het nauw.
« Die tijd komt nooit terug, meent de
Manchester Guardian, waarin de boeken
die de grootste waren in hun soort ook
het best verkocht werden en de rijkste bron
van winst waren.
Boekenproduktie in Frankrijk
De Fransche boekenproduktie over het
jaar 1920 toont een vermeerdering verge-
leken met die van het jaar 1919 : 6315 te-
gen 5361 in 1919, een vermeerdering dus
met 954. De overwinning der geallieerden,
aldus de Bibliographie de la France, gaf grond
tot de verwachting, dat het herstel van den
toestand van vóór | Augustus 1914 sneller
zou geschieden, maar de algemeene fi-
nancieele toestand, welke het gevolg is
vennen |