Full text |
Kingsway, WC2B 6AB, England. xxiv-231 p. Illustraties. Tabellen. 49 Referen-
ties. Bibliografie (49 titels). ISBN 0-408-70818-2. LC 76-54296.
De hoofdopdrachten die nationale bibliotheek- en informatiediensten in de
nationale ontwikkeling als geheel kunnen vervullen worden belicht. Zowel de
theoretische als de praktische aspekten van de planning van nationale bibliotheek-
en informatiediensten worden behandeld. De problemen die moeten worden over-
wonnen bij oprichting van dergelijke diensten worden opgesomd en mogelijke
oplossingen worden voorgesteld.
Uit de inhoud: The case for the national planning of national library and in-
formation services (LIS) ; The articulation of LIS machinery ; Préparation of the
LIS development plan ; The organisational structure and legislative basis for LIS ;
The planning process in action ; From planning to implémentation ; Abbreviations
and acronyms ; Index.
H.-K. d. J.
Opleiding
Freddy Baert, De Bibliotheek- en Dokumentatieopleiding in Nederland. Skriptie
aangeboden voor het bekomen van de titel van gegradueerde in de
bibliothekonomie. Antwerpen, STLBA, [1976],
De gepolykopieerde scriptie behandelt in 38 paginae met bijlagen en 5 bladzijden
bronopgaven de organisatie van de bibliotheek- en documentatieopleiding in
Nederland.
Aan de hand van een aantal documenten heeft de auteur een situatieschets gemaakt
van de verschillende opleidingssoorten in Nederland en daarbij het accent gelegd op
de BDA’s. Toekomstperspectieven (p. 29-31) en een evaluatie (p. 32-38) verlenen
tot op zekere hoogte reliëf aan de scriptie.
In het perspectief van een SCRIPTIE mag meteen gesteld worden dat ook dezen die
niet vertrouwd zijn met de opleiding in Nederland een vrij goed zicht geboden
wordt op de Nederlandse toestanden. Daarom mag dit werk voor ‘de’ bibliothecaris
en ‘de’ documentalist in Vlaanderen als een behoorlijke initiatie gelden. De
zakelijke, maar niet altijd correcte taal, laat een gemakkelijke lezing toe. De auteur
geeft niet de door hem gevolgde werkwijze op. Heeft hij naast gepubliceerde bron-
nen ook personen geraadpleegd? Het is niet duidelijk, zelfs niet in het hoofdstuk
“evaluatie...”, hoe hij die gegevens heeft bijeengebracht.
De vraag is echter wat het nut van dit opstel kan zijn wanneer men buiten
beschouwing laat dat een scriptie noodzakelijk wordt geacht om het diploma van
bibliothecaris te behalen. Hier achter richt de recensie zich niet tot de auteur maar
tot de opdrachtgeverts). Het belangrijkste nutseffect van een op dit onderwerp
gericht onderzoek zou moeten uitmonden in suggesties voor de opleiding in eigen
land, maar in dat geval zou de evaluatie verder moeten boren naar kwalitatieve
elementen die door een vergelijking met curricula en organisatievormen van de
opleiding in derde landen of, zelfs maar door een meer grondige ontleding van de
Nederlandse opties, kunnen achterhaald worden.
Het is echt jammer dat niet dieper gepeild wordt naar de verhouding tussen de
behoeften van de Nederlandse bibliotheken c.q. documentatiecentra en datgene wat
Bibliotheekgids—Jg. 54 -SNr. 1 — 1978 / 79 |