Full text |
Europese Gemeenschap en Comecon
Euroguide International SA, Euroguide EC -S Comecon — Summary/ Facsimile.
1977. Euroguide International SA, 11 boulevard Prince Henri, Boîte Postale 465,
Luxembourg, 12 p. + 40 p. Gratis.
The Euroguide 1977/ 78 édition is described. Volume I — consisting of 350 pages
— describes and analyses all the structures of the European Community and
Comecon, and this in four of the Community’s languages (English, Italian, Ger-
man, and French). A separate index, entitled «EC-Comecon/Summary» is in-
cluded. Volumes II and III contain surveys of the 35 countries that make up
Europe. Price : 12.500 BF.
H.-K. d. J,
Gezondheidsdiensten
Anthony T. Kruzas, ed. Medical and health information directory : a guide to state,
national and international organizations, government, agencies, educational in-
stitutions, hospitals, grant-award sources, health care delivery agencies, journals,
newsletters, review sériais, abstracting services, publishers, research centers, com-
puterized data banks, audiovisual services, and libraries and information centers.
lst édition, 1977. Gale Research Co., Book Tower, Detroit, MI 48226, USA
680 p., $48.00.
Over 12,000 entries in 32 sections, many with individual indexes.
H.-K. d. J.
Marketinggids
J. de Rijcke, (Docent Marketing, Faculteit Economie, Rijksuniversiteit Gent en de
Faculteit Toegepaste Economie, Universitaire Faculteiten St. Ignatius) en L. de
Mulder (Wetenschappelijk medewerker aan het Seminarie voor Marketing en
Distributie, Rijksuniversiteit Gent), Marketinggids voor België. 1977. Uitgevers-
maatschappij AE Kluwer, NV., Santvoortbeeklaan 21-23, 2100 Deurne-
Antwerpen. 173 p. ISBN 90-267-0556-5.
Recente studies tonen aan dat, tot voor enkele jaren, bij ongeveer de helft van de
Belgische ondernemingen met meer dan 100 werknemers een commercieel directeur
ontbrak. Bij hoogstens 20% van de ondernemingen was de commerciële directie
mede verantwoordelijk voor het topbeleid ; bovendien bleek niet meer dan 10 %
van de ondernemingen min of meer systematisch te investeren in commercieel on-
derzoek. Deze cijfers vertonen de jongste jaren een opwaartse trend, doch er blijft
nog veel te doen, temeer daar zowel de algemene als de commerciële leidingen in
een steeds complexere omgeving en in toenemende onzekerheid dienen te opereren.
De auteurs stellen dat er meer aandacht moet worden besteed aan het informatie-
beheer. In een marketing-context spreekt men vaak van het “marketing-informatie-
systeem”, dat door Brien en Stafford als volgt wordt gedefinieerd : “A structural in-
teracting complex of persons, machines and procedures, designed to generate an or-
Bibliotheekgids — Jg. 54 — Nr. 1 — 1978 / 81 |