Full text |
nne tee:
Ee A
emee
Het systematies gedeelte van dit werk
wordt ingeleid door enkele kritiese be-
schouwingen van alsemene aard. Daarop
volet een histories hoofdstuk, over de ont-
wikkeling van de economiese bedrijfsorga-
nizatie in Nederland. Bij deze zeer interes-
sante terugblik over na-oorlogse sociale
stromingen aan gene zijde van de Moer-
dijk valteen fel licht op de persoonlike
rol van Prof. Veraart in de Roomsch-
Katholieke vakbeweging, inzonderheid in
verband met het Paasmanifest uit 1919.
De hartstocht, waarmee schrijver des-
tijds zijn denkbeelden verdedigde tegen
politiekers uit eigen omgeving zowel als
tegen de sociaaldemokraten, doet hem
hier bij herhaling individuën en groepen
gispen met polemiese gloed.
GEDE:
FRANZ DE BACKER. — Het Dochterken van
Rubens. Arnhem, N. V. Van Loghum,
Slaterus en Visser, 1922.
In een land met weinig letterkundi
leven is soms het vuur der jeugd spoedi
“da do
et
gebluscht. Vele eerstelingen krijgen nooi
broertjes en vele jonge letterkundigen
vinden buiten de literatuur een dankbaar
veld voor hun bedrijvige natuur. Zij die
onverdroten blijven werken verdienen,
buiten alle waardeering die het werk toe-
komt, eerbied voor het uithoudingsver-
mogen om de literatuur te beoefenen,
waarbij noch eer noch geld te winnen is.
In ons land is het zoo weinieg bemoedigend
boeken te schrijven |! Het is geen geëerd
handwerk, de dagelijksche beslommerin-
gen zijn talrijk evenals. de doolpaadjes
van het leven!
Even voor het uitbreken van den oorlog
ontvingen wij een Duimpjes nummer, van
de uitgave waarin zoo menig Vlaamsch
schrijver debuteerde,‘ een bundelken van
Franz De Backer, « Bloeikens” getiteld
en geïllustreerd door Herman Broeckaert,
den bescheiden dichter-schilder. Rake
kinderschetsen en sprookjesachtige, teere
vertellingen.
Soms bij het snuffelen in de boekenkast,
kregen wij later nog eens het boekje in
handen en dachten even met wat weemoed
220
aan deze belofte die slechts een belofte
gebleven was.
Voer enkele maanden troffen wij een
nieuwe bijdrage van De Backer in « De
Stem ” aan.
Zoo pas verscheen dit rijper werk in
boekvorm. «Het Dochterken van Rubens?
getuigt dat De Backer een stille maar
bekwame werker is, een wie het ernst was,
een die de groote behoefte had te schrij-
venen dus, na jaren, ons met persoonlijk
werk komt verrassen.
De geschiedenis van een meisjesleven.
Marieken verliest reeds als kind haar
moeder, groeit eenzaam op in een meis-
jespensionaat, proeft de eerste liefdes-
ontroering, staat bij het uitbreken van den
oorlog als wees alleen. De verloofde is
een Duitscher, haar liefde verzwindt als
een ijle droom wanneer het provincie:
stadje in den oorlogsbrand opgaat en zij
met haar lotgenooten het menschenleed
leert dragen. Menschelijk zijn ook de
nd : haar vader dien het
stadje Rubens doopte omdat hem een
iv
EE BE
bijfiguren geteek
@D
schilderij, een familiestuk, rijkdom bracht;
de dreomerige verloofde; de sympathieke
@D
bohemer-schilder, Lowietje Synaeve; de
meid Clementine; de argelooze vriendin:
netjes.
« Het Dochterken van Rubens” is met
sobere gebondenheid geschreven, het treft
door warme, menschelijke emotie.
Deze aanwinst op de Vlaamsche boe-
kenmarkt verdient een plaatsken in de
boekerijen van het Vlaamsche land.
Franz De Backer is onze belangstelling
waard, hij leverde het bewijs dat hij, om -
het woord van P. van der Meer de
Walcheren te gebruiken, een schrijvend
mensch is, wat meer beteekent dan een
letterkundige. LE. B:
Maatregelen werden getroffen
om van af ons volgend nummer (Oktober),
uitbreiding te geven aan de rubriek Boekbespre-
kingen. Wij vertrouwen dat deze rubriek in
de toekomst de moeilijksten bevredigen zal,
zoo door het aantal en de verscheidenheid
van de besproken werken, als doorde
hoedanigheid van de besprekingen. Ever |